TEST: Subaru Outback – Trailortrækkeren har fået et skud luksus

Opskriften ligner sig selv: Der er boxermotor under hjelmen, der er firehjulstræk, og så kan den stadig trække en del.

Subaru Outback har ligesom dens andre Subaru-brødre altid været en spartansk arbejdshest, hvor der ikke blev ruttet med de lækre materialer i kabinen. Den opskrift har Subaru nu ændret på. En smule i hvert fald. Det er nemlig blevet en noget lækrere oplevelse at kravle bag rattet på Outback.

Vi tester Subaru Outback 2,0 Diesel Summit.

Forgængerens knaphav på midterkonsollen er blevet sløjfet til fordel for en bredere, langt enklere midterkonsol, hvor der er blevet plads til et stort display til justering af klimaanlægget. Og så har man selvfølgelig fået en touchskærm til at styre langt de fleste funktioner. Dog er der stadig noget af den klassiske, hårde “Subaruplast” tilbage på de nederste dele af instrumentbord og kardantunnel.

Rummelighed er der mere end rigeligt af, særligt i bredden mærker du, at der er plads til en Xl-størrelse entreprenør.

Fås kun med milliongear

Subaru Outback kommer kun til Danmark med Subarus Lineartronic-gear. Nedsættende kaldet milliongear. Og det har som regel været en lettere ubehagelig oplevelse. Men sådan er det ikke længere i dieselvarianten.

Gearkassen har ikke som en konventionel transmission gearhjul eller fastsatte udvekslinger. Gearingen er til gengæld fuldt variabel, ligesom på en scooter. Det betyder, at gearkassen kan holde et konstant omdrejningstal, mens  der accelereres. Og det gør den så. Som regel. Det lyder uskønt, og man føler sig relativt masochistisk, når motoren ved acceleration konstant snurrer ved 4.000 o/min.

Nu virker det endelig

Subaru har nu efter flere års misfornøjede motorjournalister og kunder programmeret gearkassen med fastlagte udvekslinger, så det føles mere som en konventionel automatgearkasse. Ved mellemaccelerationer holder gearkassen stadig konstante omdrejninger, men det er under 2.000 o/min, hvor dieselmotoren jo yder sit maksimale moment, og du spares for slavepiskerrollen.

“Skiftene” er bløde og hurtige, og du kan selv bestemme med skiftepalerne bag rattet. Særligt i den manuelle indstilling virker gearkassen godt, hvor skiftene er ligeså hurtige som konkurrenternes dobbeltkoblingsgearkasser og ligeså bløde, når der cruises. Nu fungerer Lineartronicgearkassen endelig.

Dog er der lidt for meget campingtrækker over gearkassen ved igangsætning, hvor den selv ved meget let gaspedal springer op til 3.000 omdrejninger og giver en noget voldsom start.

Fast i kødet

Mens der er blevet mere luksus i kabinen, er der ikke blevet mere magelighed over køreegenskaberne. Styretøjet er rimelig direkte, tungt vægtet og affjedringen er til den fastere side. Japaneren gør dermed ikke bagpassagererne søsyge, hvis der svinges, men det koster på komforten, når der ædes kilometer.

Trods den faste affjedring ville det nok være at kategorisere som en nødløgn at kalde den sjov. Firehjulstrækket er nemlig sat op til trailortræk, og det betyder, at der sendes 60 % af kræfterne til forhjulene. Det giver understyring, når der presses på, og så er feedback fra det el-hjulpne styretøj ikke overvældende.

Gennemsnitlig diesel

Subaru sværger stadig til boxermotorer, og i Outback kommer der en toliters turbodiesel og en 2,5-liters benzinmotor uden trykladning til det danske marked. Dieselmotoren har en grovkornet gangkultur og imponerer ikke i smidighed. Momentet på 350 nm. er til stede fra 1.600 o/min, hvilket er godkendt, men tjekker allerede ud ved 2.800 o/min. Det er i bedste fald middelmådigt.

Motorens appetit på diesel må også siges at lande på det gennemsnitlige. Vi havde med en god blanding af by og motorvej et snitforbrug på 14,5 km/l. hvilket ikke ligger kriminelt langt fra de opgivne 16,4 km/l. Om den 2,5-liters benzinmotor kommer ligeså tæt på sit opgivne forbrug på 14,3 km/l. er vi dog noget tvivlende over for.

Et par ekstra øjne på vejen

Med Outback lancerer Subaru nu deres “Eye Sight”-system, der er et nødbremsesystem, der også inkorporerer  indeholder vognbaneassistent og adaptiv fartpilot. Ved fare for sammenstød advarer bilen med lyd og lys i instrumenterne, drikker du kaffe og spiser croissant i stedet for at bremse, barberer japaneren selv farten af. Nødbremsesystemet er på tæerne, og der var et par gange under testen, hvor chaufføren (naturligvis) selv følte, at der var styr på situationen, men hvor bremsesystemet kortvarigt brød ind.

Værre er det med vognbaneassistenten, der er et irriterende bekendtskab. Den kan nemlig ikke kende forskel på fuldtoptrukne og brudte linjer, ligesom det virker fjollet, at man ikke har programmeret systemet til at skelne mellem by- og motorvej.

Du bliver nemlig advaret hver eneste gang, du skifter vognbane. Også i byen. Selvom der ingen fare er. Det bliver man træt af, og bilen husker desværre ikke, når du slår det fra.

Systemet er standard på alle Outback.

Entreprenøren skal vælge benzin

Skal du bruge din Outback til at flytte tunge ting, så skal du gå efter den 2,5-liters benziner. Her må du nemlig spænde to ton på krogen – det er 500 kg. mere end den forrige Outback benziner – og 200 kg. mere end dieselvarianten.

Er du ikke entreprenør, men sætter du pris på muligheden for at køre lidt udenfor skovstien, er der konkurrenter som Volvo V60 Country Tourer og Opel Insignia Country Tourer at vælge imellem.

I forhold til størrelsen er den mest nøjagtige konkurrent fra svensken XC70, men prisen på over 650.000 kr. diskvalificerer den i forhold til Outback.

Derfor foreslår vi at kigge nærmere på V60 Country Tourer.

Insignia Country Tourer er lidt mere komfortabel end Subaru, men den er tung og tørstig i benzinversionen. De terrængående egenskaber giver heller ikke meget respekt i Land Rover-klubben.

Volvo V60 Country Tourer – bedste all-rounder

I Volvoen får du et mere lækkert design inde og ude, konventionelle automatgearkasser og endnu mere sikkerhedsudstyr end både Insignia og Outback. Til gengæld er der mindre plads, og du skal punge ekstra ud, hvis du vil have firehjulstræk.

Med firehjulstræk starter V60 Country Tourer ved 672.000 kr. i laveste udstyrsniveau. Her må du trække 1.900 kg. hvilket stadig er rigeligt for de fleste ødegårdsentusiaster. Kan du leve uden træk på alle fire, kan du blive Volvo-ejer for 531.000 kr. – og så må du stadig have 1.800 kg. på krogen. Det er det samme som Outback i dieseltrim.

Er du ikke entreprenør, hvilket ingen af os på Pro-Street umiddelbart identificerer os med, skal du smide pengene efter Volvo V60 Country Tourer. Samlet er den en bedre all-round-pakke, men du skal kunne leve med mindre luftighed end i Outback.

Vi synes

Outback er blevet en lækrere bil med den nye kabine. Med mere fokus  på luksus har Outback bevæget sig tættere på Volvo V60 Country Tourer og XC70, og der bliver den sat til vægs. Til gengæld matcher ingen i den prisklasse Subaruens terrænegenskaber, så leder du efter en solid trailortrækker, der skal kunne køre i klitter, er Outback ikke til at komme udenom. Desværre er dieselmotoren og gearkassen middelmådige.

De Tørre Tal

Mærke/Model: Subaru Outback
Motor: 2,0 Boxer Turbodiesel
Gearkasse: Lineartronic
HK: 150
Moment: 350 nm. (1600-2800 o/min)
0-100 km/t: 9,9 sek.
Topfart: 192km/t
Udstyrsvariant: Summit

Pris:  699.900 kr.

[nggallery id=479]

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!