TEST: Subaru Levorg forener arbejdshest med komfortabel familiebil

Subaru prøver nu at få fat i mere “almindelige” kunder, der ikke pløjer i klitter i weekenderne eller har en (øde) svensk ødegård. De vil lokke langt flere familiekunder til Subaru – og det skal Levorg stå for.

Ingredienserne er stadig de samme: Boxermotor og firehjulstræk standard. Boxermotoren er dog lidt anderledes i Levorg. Den har nemlig turbo. Det har ellers tidligere kun været den voldsomme Impreza WRX forundt, men i Levorg er det pt. den eneste motor, du kan få den med.

Motoren er på 1,6 liter fordelt på fire vandrette cylindre og yder 170 hestekræfter og 250 nm. til disposition fra 1.800 omdrejninger. Desværre har du heller ingen valgfrihed, når det kommer til gearkasse. Den fås nemlig kun med det ærgrelige Lineartronic-gear, også kaldet milliongear. Mere om det senere.

Mindre Subaru’sk i kabinen

Skal man lokke familier i butikken, skal man naturligvis kunne fremvise nogle pæne litermål. Og det klarer Levorg fint. Kabinen er rummelig på både for-og bagsæde, hvor også voksne kan sidde behageligt. Noget nyere for Subaru er også en opgradering af kabinens materialer, der traditionelt set har mindet om langt billigere bilers.

Kabinen er rummelig, og har også fået glæde af Subarus prioritering af lækrere materialer i de seneste modeller. Noget hårde plastik på bl.a. kardantunnel må du dog leve med.
Kabinen er rummelig, og har også fået glæde af Subarus prioritering af lækrere materialer i de seneste modeller. Noget hårde plastik på bl.a. kardantunnel må du dog leve med.

Det er Subaru heldigvis ved at lave om på, og det lægger man mærke til i Levorg, selvom den stadig har mere hård plastik og virker mindre lækker end Mazda 6 og VW Passat.

Hvad den heller ikke klarer ligeså godt som Passat, er pladsen i bagagerummet. Levorg er nemlig 100 liter bagud ift. klassens frontrunner Passat Variant. Japaneren matcher til gengæld Ford Mondeo stationcar og Mazda 6 stationcar. Det skal siges, at pladsen stadig er rigelig til en barnevogn og del dåsesodavand.

Nu kan en Subaru også styre

Subaru’er har i mange år haft et ry som en understyrende maskine, der nok var hurtig i en lige linje på grund af sit firehjulstræk, men som føltes som en noget stædig bedstemor, hvis der blev svinget entusiastisk. Det er heldigvis ikke tilfældet med Levorg, der styrer fint ind med et direkte støretøj, mens bagenden kan justeres med foderpedalen. Herligt!

Samtidig har Subaru formået at gøre affjedringen ganske komfortabel, uden at bilen føles slasket, når du leger Schumacher. Levorg falder dermed ikke igennem på svingegenskaberne i forhold til konkurrenterne, selvom den ikke helt matcher Ford Mondeo og Mazda 6, der har et noget mere meddelsomt styretøj og lidt mere greb at lege med.

Bananen i udstødningen

Men den størst forskel på Levorg og konkurrenterne er Lineartronic-gearkassen, der altså er eneste mulighed og generelt er lidt af et irritationsmoment.

Motoren ligger ofte på 4.000 omdrejninger, når du accelerer, ligesom de japanske ingeniører tydeligvis har haft svært ved at få gearkassen til at spille sammen med det pludselige moment, der kommer, når turboen kommer i omdrejninger.

Motoren er den første turbomotor fra Subaru, der ikke har været reserveret til de voldsomme modeller. Den er støjsvag, men føles ellers en anelse dvask, hvis du kører gearkassen i manuelt mode, og gearkassen derfor ikke kan holde snoninger konstant omkring 4.000 o/min.
Motoren er den første turbomotor fra Subaru, der ikke har været reserveret til de voldsomme modeller. Den er støjsvag, men føles ellers en anelse dvask, hvis du kører gearkassen i manuelt mode, og gearkassen derfor ikke kan holde snoninger konstant omkring 4.000 o/min.

Det betyder, at accelerationen nogle gange bliver ujævn, og at bilen pludselig accelererer voldsommere, selvom du ikke er blevet mere gavmild med den højere pedal. Jovist, Lineartronic-gearkasserne er blevet markant bedre over de seneste par år, men den er stadig intet match for VW’s DSG-gear end ikke en traditionel automatgearkasse, som du f.eks. får i Mazda 6. Dog har japanerne programmeret såkaldte “software-gear,” der betyder, at du kan køre den i manuel mode, hvor den skal føles som en almindelig automatgearkasse. Også denne disciplin klarer den desværre også middelmådigt.

Det skulle være så sparsommeligt meeen

Du skal heller ikke regne med at slå nogen sparsommelighedsrekorder i din Levorg. Firehjulstræk er nemlig tungt og med gearkassen, der er glad for omdrejninger, koster det på brændstoføkonomien. 14,5 km/l er ikke just prangende, hvilket er tættere på 11-12 km/l i praksis. Konkurrenternes officielle tal ligger tættere på 18-20 km/l – men de slæber jo heller ikke på et tungt firehjulstræk eller milliongearet.

Subaru hævder ellers, at netop Lineartronic-gearkassen sparer brændstof, fordi den holder motoren i de omdrejninger, hvor den er mest effektiv.

Vil du have firehjulstræk, kan du med fordel gå efter Passat Variant 2.0 TDI 4 MOTION, hvor du dog ikke får automatgear, men en velfungerende manuel gearkasse. Den starter ved 460.000 kr. i Comfortline-trim og dermed noget dyrere end den billigste Levorg, der koster 425.000 kr.

Vi synes

Subaru Levorg klarer sig rigtig fint på alle parametre og den virker solid. Drivlinjen savner til gengæld et større udvalg af motorer og gearkasser. Særligt Lineartronic-gearkassen er et irritationsmoment og er synd for den ellers velkørende, rummelige japaner. Vil du til gengæld have en familiebil, der ikke brokker sig over en vel blød skovbund eller en tilsneet indkørsel, så ligner Levorg til gengæld den bedste til prisen.

De Tørre Tal

Mærke/Model: Subaru Levorg GT-S
Motor: 2,0, B4 turbobenzin
Gearkasse: Lineartronic
HK: 170/4.800 o/min
Moment: 250 nm v/1.800 o/min
0-100 km/t: 8,9 sek.
Topfart: 210 km/t
Km/l (opgivet forbrug): 14,5 km/l
Udstyrspakke: GT-S

Pris fra:  479.900 kr.

[nggallery id=512]

 

 

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker