TEST: Opel Karl sætter mikrokonkurrenterne til vægs!

Opel har fået en ny knægt i familien. Denne gang hedder han Karl, og han skal friste de prisbevidste kunder, der leder efter en billig bil, der kan parkeres overalt.

Karl starter ved samme pris som Hyundai i10, 80.000 kr., men byder samtidig på mere raffinement og komfort end klassens storsællert UP! Opel Karl er ikke så kæk i designet som UP!, til gengæld føles den gedigen og i en god kvalitet trods den hårde plastik i kabinen, hvilket naturligvis er forventeligt i prisklassen.

I udstyrsniveauet Enjoy, som vi tester, får du læderrat og aircondition, og det betyder, at Karl-kabinen føles mindst ligeså eksklusiv som den noget dyrere UP! i de højere lag af udstyrsniveauet. Kabinen er luftig med højt til loftet, og selvom rattet ikke kan trækkes tilbage, finder du let en god kørestilling.

På bagsædet er der lidt mindre luft at gøre med, men voksne kan finde sig til rette på kortere ture.

Frisk fyr

Karl føles også foran konkurrenterne, når det kommer til motorer. Den trecylindrede benziner på 75 hestekræfter er godt støjdæmpet og virker frisk og veloplagt, mens den også hænger mindre i omdrejningerne end eksempelvis kraftværket i UP!

På de snoede veje virker knægten også klar på ballade med en moderat krængning og et fint direkte styretøj. Gearkassen er manuel med fem trin, der har en fin mekanisk føling, der også er en tand bedre end konkurrenternes. Skiftene er godt afstemt med kobling og omdrejningstal, så Karl føles letkørt.

Den trecylindrede motor tager gerne omdrejninger og en balanceaksel nedbringer vibrationer.
Den trecylindrede motor tager gerne omdrejninger og en balanceaksel nedbringer vibrationer.

Komfort over gennemsnittet

På motorvejen falder Karl fint til ro, og undervognen føles velafstemt fast, uden det går ud over komforten. Som ekstraudstyr kan du få varme i rat og sæder, og særligt den første er lækkert på de kolde frostmorgener. I den højeste udstyrsvariant Cosmo er varme i rattet standard, mens du skal skrive checken 3.500 kr. større i de to andre udstyrsniveauer for en “vinterpakke”. Så får du både læderrat med varme og sæder med grillfunktion.

Koreanerpriser

Et af de vigtigste salgsparametre på en mikrobil er naturligvis prisen, og her er knejten også godt med. I Enjoy-trim med vinterpakke, som vi har testet, føles den lille Opel veludstyret og i en gedigen kvalitet. Skal du have samme udstyr i UP!, så er regningen i omegnen 30.000 kr.

Vi synes

Opel Karl er som samlet pakke det bedste køb i mirkoklassen. Kvaliteten føles god, komforten er høj og så har den klassens bedste motor, der gerne tager omdrejninger. Gå efter det midterste udstyrsniveau, hvor du får aircondition.

De Tørre Tal

Mærke/Model: Opel Karl 1.0 Enjoy
Motor: 1,0 R3 benzin
Gearkasse: 5-trins manuel
HK: 115/6.500 o/min
Moment: 95 nm v/4.500 o/min
0-100 km/t: 13,9 sek.
Topfart: 170 km/t
Km/l (opgivet forbrug): 23,3 km/l
Udstyrspakke: Enjoy

Pris fra:  99.990 kr.

[nggallery id=523]

 

 

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close
Close

Adblock Detected

Please consider supporting us by disabling your ad blocker