TEST: Ny Mazda MX-5 tager dig tilbage til rødderne

En slankekur på aluminium og højstyrstål har bragt kampvægten ned på 1.000 kg. præcis som første generation. Og det har gjort den til den skarpeste nogensinde!
Verdens mest solgte roadster er sendt tilbage til start. Eller. Næsten. En større slankekur bestående af aluminium og højstyrkestål har nemlig trimmet 150 kg. i forhold til forgængeren og bragt kampvægten ned på 1.000 kg. for den 2-liters version. Det er bare 10 kg. mere end første generation af MX-5 med 1,8-liters motor, der trak bukserne af bilentusiaster i 1990, hvor den blev lanceret i Europa. Nu har den gjort det igen.
Det handler ikke om potensen
MX-5 er altid blevet drillet lidt med at være en lettere impotent frisørsportsvogn, der blev efterladt ved lyskryds af en lettere tunet Ford Mondeo. For selvom den første generation kun vejede 990 kilo, var der også kun 130 hestekræfter under hjelmen i den kraftigste 1,8’er.
Blandingsforholdet mellem vægt og kræfter er det samme i den seneste Mx-5, men formerne er blevet langt skarpere og mere aggressive end nogensinde.

Der kan vælges mellem en 1,5-liters og en 2-liters motor. Vægten for den 2-liters med 160 hestekræfter lander præcis på 1.000 kg. og det overstår sprinten til 100 på 7,3 sekunder. Det er noget langsommere end GTI-bilerne, der efterhånden skal under 6,5 sekunder, hvis man vil tages alvorligt.
Blødt er godt
Til gengæld har MX-5 en perfekt balance og et fokus på fartfornemmelse, der ikke er at finde i GTI’erne. MX-5 har nemlig ikke en stenhård GTI-affjedring, men sætter sig i fjedrene, når der drejes. Det giver en bedre fornemmelse for bilen. Det gør den faktisk også sjovere og mere involverende at køre. Den føles levende, og takket være de smalle dæk og lave greb, er den oppe på tæerne, og man skal være opmærksom på bagvognen når det går stærkt.
Desværre er ESP-systemets indblanding lidt hård, og det betyder, du får meget lidt rum til små udskridninger, før den japanske elektronik blander sig.

Styretøjet er ikke ultra-direkte, men det har en fantastisk feedback, så jeg har hele tiden føling med skridgrænsen, da jeg kort efter en nedgearing til tredje stikker snuden skarpt til højre. Svinget er langt, men relativt skarpt, og til min begejstring er der ikke skyggen af understyring. Til gengæld er det baghjulene, der først giver op og gør Mazdaen 20 centimeter bredere mod udgangen af svinget. Sådan!
Overstyringer kan du i øvrigt trække over det hele, hvis underlaget bare er lidt fugtigt. Særligt i den 2-liters, hvor et spærredifferentiale er standard. MX-5 føles derfor altid sjov og involverende at køre. Også når du kører uden fare for at miste kortet.
Det er der desværre meget få moderne biler, der kan!
Fornøjelig drivlinje
En rigtig drivers car skal selvfølgelig også have mekanikken i orden. Her skuffer Mazda heller ikke. Du sidder med pinden til de seks udvekslinger direkte ned i gearkassen, og det giver ultra-korte og præcise skift med en udsøgt mekanisk føling.
Samtidig er pedalerne placeret perfekt, så hvis du har iført dig balletskoene, kommer du let og kvikt ned gennem gearene med lidt mellemgas til den omdrejningsvillige SkyActive-motor.

Begge motorer har et imponerende godt bundtræk, der sætter skub i tingene allerede fra 2.200 o/min. Det betyder, at MX-5 altid føles kvik, men det gør desværre også, at trækket ikke føles til at udvikle sig så meget som omdrejningerne stiger. Det mærker man særligt i den 1,5-liters, der føles lidt tynd i toppen, selvom den tager 8.000 o/min!
Man kommer bare sjældent derop, for det er ikke nødvendigt. Og det er lidt ærgerligt. Måske Mazda skulle have skelet lidt til Hondas elskede V-Tec-system og givet motoren lidt mere luft i de højere omdrejninger.
I kabinen kan der nydes en fin indsugningslyd, der akkompagneres af en dejlig dyb, lidt raspet bas fra de bagerste piber.
Væn dig til vindstøj
MX-5 er naturligvis bedst en sommerdag med kalechen nede. Det er klart. Med kalechen oppe er der trange kår, hvis du som jeg er 190. Kørestillingen er rigtig god, selvom rattet kun justeres horisontalt, men jeg kunne godt have siddet lidt lavere.

Desværre er der rigtig meget vind- og dækstøj over 90 km/t. og det bliver trættende på længere ture. Bagagerummet er ikke overraskende også af den sparsommelige type. Her er der hele 130 liter at flotte sig med.
Skarp på prisen
Selvom 313.000 kr. er rigtig mange penge for en weekendbil, så er det ikke desto mindre 175.000 kr. mindre end det mindste prisskilt, der findes til Toyota GT86, der er MX-5’erens eneste umiddelbare konkurrent i Danmark. Skal de være sammenlignelige, skal du naturligvis have 2 liter under de muskuløse former i MX-5. Her er der dog stadig 100.000 kr. og 0,3 sekunder til 100 km/t. at spare.
Vi synes
MX-5 er en fantastisk velkørende bil, der også er sjov at køre, når det går langsomt – og det er en kæmpe kompliment! Det handler ikke om omgangstider på Nürburgring eller hurtigste 402-meter. Og det er befriende, for det betyder, at du får en langt mere levende, sjov bil! Og så er den noget billigere end konkurrenterne GT86 og Subaru BRZ.
Til gengæld er MX-5 heller ikke god til meget andet. Pladsen er trang i kabinen, støjen for høj, og bagagerummet rækker ikke til meget mere end en sportstaske.
Derfor er vi nu alligevel vilde med MX-5!
De Tørre Tal
Mærke/Model: Mazda MX-5 2.0
Motor: 2,0 R4 benzin
Gearkasse: 6-trins manuel
HK: 160/6.000 o/min
Moment: 200 nm v/4.600 o/min
0-100 km/t: 7,3 sek.
Topfart: 214 km/t
Km/l (opgivet forbrug): 14,5 km/l