Et facelift af Kia Sportage har fået has på skavankerne, og med en prisreduktion oveni i motorhjelmen ligner Sportage en reel konkurrent til klassekongen Qashqai

Kias mellemste SUV Sportage har efter fire år på det danske marked fået et mindre facelift. Affjedringen er blevet en anelse blødere, kabinen har fået opdateret materialekvaliteten og nye gearkasse-og motorophæng har fikset forgængerens problemer med støj og vibrationer. Priserne starter nu ved 250.000 kr.

Vi tester Kia Sportage Style Plus med 136 hestekræfter.

Desværre betyder koreanerens massefylde og store statur, at brændstoføkonomien savner lidt. Et gennemsnitligt forbrug på 12-13 km/l lader til at være realistisk

Hvordan er der bag rattet?

Kia Sportage tager dig tættere på himlen – bogstaveligt talt. Sædehøjden er i hofteniveau, så du ubesværet kan sætte dig ind i koreaneren. Kørestillingen er god, og med et rat, der kan trækkes langt tilbage mod føreren, finder du dig hurtigt til rette. Materialerne i kabinen er hovedsageligt hård plast, men knapper og betjeningen til klimaanlægget føles lækkert.

Kabinen er rummelig, og på bagsædet bliver passagerer budt velkommen med sædevarme og højt til loftet. Knæplads på bagsædet kunne der godt være mere af.

Hvordan er kraftværket?

Under hjelmen ligger Kias 1,6-liters GDI motor med 135 hestekræfter og 165 nm. uden turbo. Det er et positivt bekendtskab med godkendt power, lavt støjniveau og et meget lineært momentforløb. Og så lyder den faktisk ret godt. Desværre betyder koreanerens massefylde og store statur, at brændstoføkonomien savner lidt. Et gennemsnitligt forbrug på 12-13 km/l lader til at være realistisk.

LÆS OGSÅ: Test: Kia Pro Cee’d GT – et slagtilbud?

Hvordan kører den?

Sportage er en stor bil, men det mærkes ikke. Kiaen har et direkte styretøj, krænger ikke og med uafhængige hjulophæng er der mulighed for, at hvert baghjul frit kan bevæge sig. Det gør Kiaen mere retningsstabil og behagelig at køre.

Desværre er styretøjet meget let, og der er ikke meget information til føreren om, hvad forhjulene foretager sig. Affjedringen kunne godt have været en anelse mere komfortabel, hvis nogen kunne fristes til at sætte kryds ved 17″ fælge på ekstraudstyrslisten.

Sportage har sågar en “hill descend control,” der holder styr på hastigheden, når det går nedad. Skal du for alvor bruge Kiaen offroad, skal du naturligvis have firehjulstræk

Kan du tage sportage med i skoven?

I terrænet gør Kiaen et fint førstehåndsindstyk. Frihøjden er udmærket, og Sportage har sågar en “hill descend control,” der holder styr på hastigheden, når det går nedad. Skal du for alvor bruge koreaneren offroad, skal du naturligvis have firehjulstræk, og det er desværre kun tilgængeligt i de dyreste varianter, der starter ved 460.000 kr. for den mindste dieselvariant.

LÆS OGSÅ: Test: Seat Leon Cupra er en himmelsk curry-paella

Hvad med konkurrenterne?

Den skarpe pris på Sportage, burde få konkurrenterne til at ryste i undervognen. Specielt hos Nissan, der siden introduktionen af Qashqai har siddet lunt i klassens førersæde. Qashqai starter også ved 250.000 kr. men det er med 115 hestekræfter og et bagagerum med 35 liter mindre plads end i Sportage.

Dog har Qashqai mere sikkerhedsudstyr, og Sportage mangler baksensorer som standard, da udsynet mildest talt er begrænset fra førersædet. Søstermærket Hyundai bliver sat til vægs med ix35, der teknisk er identisk med Sportage, men starter ved 320.000 kr. ligesom Mazdas CX5.

Vi synes

Kia Sportage er god til prisen, hvor du får meget plads og god komfort. Designet er en smagssag, men her synes vi, at Qashqai har en fordel, ligesom at du får udstyr som baksensorer, automatisk nødbremse, vognbaneassistent og en turbo i motorrummet som standard i Qashqai.

De Tørre Tal

Mærke/Model: Kia Sportage
Motor: 1,6-liters R4 benzin
Gearkasse: 6.- trins manuel
HK: 135
Moment: 165 nm. /4.800 rpm.
0-100 km/t: 11,1 sek.
Topfart: 178 km/t.
Km/l: 15,6 km/l (oplyst forbrug)

Pris uden ekstraudstyr: 269.999 kr.

Ekstraudstyr: Metallak (6.999 kr.)

Pris inkl. ekstraudstyr: 276.998 kr

[nggallery id=201]