Test: Kia Optima – eksilkineser i Europa

Kias nye Optima har bagsædeplads som en S-klasse, men køreegenskaberne skuffer – medmindre du, ligesom kineserne, foretrækker at sidde på bagsædet.

Optima er for Kia en ‘verdensmodel’, der bl.a. lanceres i Kina, Europa og USA. Og formerne lugter da også af ‘american barbecue’. Der er brede flader, kantede former og rigtig god plads i kabinen. Desværre kører den lige så spændende som en Fiat Multipla.

Vi tester Kia Optima 2.0 GDI Vision

Hvordan er der bag rattet?

Fra førerpositionen kigger du på et bastant, højt instrumentbræt, der gør, at du skal strække dig for at se motorhjelmen. Rattet er tykt og stort, og så sidder det ikke 100 procent centreret for føreren. Koreanerne skulle have rykket sædet tre centimeter til venstre eller rattet modsat.

Bilen er stor, og specielt bagtil er udsynet dårligt. Du kan ikke se bagklappen, og det gør det til lidt af et limbo at parkere. Hvornår mon jeg rammer? Skidt, at baksensor ikke er standard.

På bagsædet er knæpladsen på ministerniveau og overstiger klart, hvad du finder i tilsvarende modeller.

LÆS OGSÅ: Test: Subaru WRX STI savner opdateret motor

Hvordan er motoren?

Kia tilbyder kun en 1,7-liters diesel og en 2,0-liters benzin.

Motoren her er Kias velkendte GDI. Uden turbo og med 165 hestekræfter virker den ikke just kvik, men momentet er fint i den lave ende af omdrejningsskalaen. Alt i alt gør den et fint stykke arbejde, men på motorvejen mangler der lidt power. Desværre er motoren heller ikke så sparsommelig, som man kunne ønske – 14,3 km/l er det opgivne forbrug.

Hvordan kører den?

Styretøjet er dødt og uden feedback, som havde koreanerne regnet med, at kun personer med polio i armene skulle køre flagskibet. Der er heller ikke meget genopretningskraft i styretøjet, og det er irriterende selv at skulle rette op.

Følelsen af ikke at have nogen kontakt til vejen overhovedet er måske nok ønskværdigt i USA og Kina, men i Europa går den ikke. Det er noget af det dårligste styretøj, jeg nogensinde har haft fingre i.

Affjedringen er blød og sat op til komfor, men vejstøj går desværre ud over selvsamme.

LÆS OGSÅ: Ny Audi R8 får laserforlygter

Hvad med konkurrenterne?

Kort sagt, så er der ingen direkte konkurrenter, hvis man går ud fra Kiaens force nummer 1, nemlig plads på bagsædet. Det findes ikke i samme prisklasse, men en Opel Insignia kunne være en mulighed. Lidt mindre plads, men dog stadigvæk en rummelig bil, der kører noget bedre.

Prisen for en Insignia sedan starter ved 299.900, mens du kan få en stationcar fra 316.900, der er bedre udstyret en Optima, hvilken du i øvrigt bør købe i udstyrsniveauet Advance, og der starter priserne ved 329.999 kr.

Vi synes

Kia Optima er på nogle områder bilernes svar på et helårsdæk. Det kan bruges over det hele, men med kompromiser. Optima er ligeså. Man har forsøgt at please kinesiske og amerikanske købere med design og køreegenskaber.

Men i Europa forlanger forbrugerne bare mere af køreegenskaber og sikkerhedsudstyr – eller i hvert fald anderledes køreegenskaber, end hvis du skal æde highway miles i samme kørebane i ti timer.

LÆS OGSÅ: Kia Sportage ånder Qashqai i bagsmækken

Derfor synes vi, at du gør klogere i at gå efter biler som Opel Insignia, der er marginalt dyrere, hvis du holder igen med udstyret, men til gengæld kan den fås som stationcar. Den nye Ford Mondeo er bestemt også interessant, hvis du vil have noget, der kører godt med god plads. Men så nærmer prisen sig også 400.000 kr.

Optima virker gammeldags ift. køreegenskaber, motorudvalg og sikkerhedsudstyr. Men prisen er skarp. Vi spår Optima en svær fremtid i Danmark.

De Tørre Tal

Mærke/Model: Kia Optima
Motor: 2.0 liters R4 benzin
Gearkasse: 6 gear manuel
HK: 165 / 6.500 rpm.
Moment: 196 nm / 4.800 rpm.
0-100 km/t: 9,5 sek.
Topfart: 210 km/t
Km/l: 14,3 km/l (oplyst forbrug)

Pris uden ekstraudstyr: 279.999 kr.

Ekstraudstyr: Metallak (6.999)

Samlet pris: 286.998 kr

[nggallery id=585]

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close
Close

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!