TEST: Hyundai i20 overrasker i svingende

Hyundai i20 er endelig en bil, der ikke er en kedelig mellemvare på alle parametre. Den kører faktisk rigtig godt, men i active plus-udstyrsniveauet føles den for billig.

Køreoplevelsen af enhver Hyundai kan normalt opsummeres til at være en blød mellemvare. Den excellerer ikke på nogen parametre, men falder heller ikke helt igennem. i20 bryder lidt med det paradigme, for den er faktisk noget sjovere at køre end den gennemsnitlige Hyundai.

Vi tester Hyundai i20 med 1.25-liters motor i Active Plus-trim.

Hvordan er kabinen?

Kabinen i i20 er ingen videre attraktion, og i det laveste udstyrsniveau føles den billig med det tarvelige plastikrat, der ikke er godt for andet end svedige håndflader. Kabinen er rummelig og rattet kan justeres op og ned samt frem og tilbage, så en fin kørestilling kan findes.

Hvordan kører den?

Her bliver det interessant. For mens den traditionelle filosofi for de koreanske bilmærker som regel er den bløde mellemvare. På den måde bliver den ikke for sporty, men heller ikke for høj komfort. På den måde prøver man at appellere til flest kunder. Men det er jo ikke noget, os bilentusiaster giver så meget for. Og her overrasker i20 faktisk positivt.

Indstyringen er rimelig skarp, styretøjet fint direkte, og så har forenden godt greb i underlaget. Begynder den at understyre, slipper du blot gassen, og bagenden løsnes en smule, og fronten får igen greb. Herligt!

Hvordan er motoren?

Motoren på 1,25 liter har tre cylindre og derfor en dejlig brummende motorlyd, der kan minde om en sekscylindrets. De 75 hestekræfter er fint til bykørsel, men på motorvejen skal du planlægge overhalinger i højere grad.

Hvad med konkurrenterne?

Minibilsfeltet er utrolig hårdt, og med konkurrenter som Ford Fiesta er det næsten umuligt at vinde i kategorien køreglæde. Men med en attraktiv pris fra 124.995 kr. er i20 et fint alternativ, hvis man ikke er fanatisk med svingegenskaber og ikke har noget imod et lidt billigere interiør.

Vi synes

Hyundai i20 overrasker positivt med langt mere interessante køreegenskaber end det normalt er tilfældet fra det koreanske bilmærke. Men konkurrencen i klassen er hård, og kabinekvaliteten burde være bedre.

De Tørre Tal

Mærke/Model: Hyundai i20 1,25 Active Plus
Motor: 1,25 benzin
Gearkasse: 5-trins manuel
HK: 84
Moment: 122 nm.
0-100 km/t: 13,1 sek.
Topfart: 170 km/t

Pris: 134.995 kr.

[nggallery id=408]

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close

Adblocker opdaget!

Vi lever af at vise reklamer. Venligst deaktivér din Adblocker for at tilgå websitet.