TEST: Honda HR-V udfordrer klassekongen Nissan Qashqai

Nissan slog hul på lidt af en guldåre med lanceringen af Qashqai, der forener fortræffelighederne med pladsegenskaberne fra en stationcar kombineret med en SUV, bare uden den ukristelige miljøbelastning fra høj vægt og dermed højt brændstofforbrug. Nu vil Honda have en bid af kagen.

Opskriften byder på et moderne interiør, hvor det meste betjenes via touch, både på infoskærmen i midterkonsollen, mens også klimaanlæg og sædevarme betjenes uden knapper. Det virker moderne og fungerer udmærket.

Vil slå Qashqai på kvalitetsfornemmelsen

En dyb, dump lyd fylder kabinen, når du smækker døren, og støjniveauet er meget lavt ved 130 km/t selv med vinterdæk, og her er HR-V en anelse foran Qashqai, der virker lidt billigere i mange af sine interiørmaterialer, ligesom at du også skal regne med lidt mere støj.

Praktikken er naturligvis også vigtig i en crossover, og her er Hondaen en kølergrill foran på point. Selvom volumen af de to bagagerum på papiret er det samme, så får du i HR-V et helt plant bagagerumsgulv, hvis du lægger bagsæderne ned, ligesom du har en lidt lavere læssekant.

Mere og mindre SUV

Bag rattet af Nissan Qashqai er der lidt længere til vejen, du sidder højere og kabinen er en anelse mere luftig. Ikke mindst på bagsædet, hvor der i HR-V er knebent med hovedplads, hvis du er over 190. Det problem er der ikke i Qashqai.

Det til trods, så er der faktisk også lidt mindre SUV-DNA over køreegenskaberne i Qashqai. Kører du friskt, er der en anelse mindre krængning i Qashqai, der dog ikke går nævneværdigt ud over komforten. Samtidig er styretøjet mere direkte, og det bidrager til, at Qashqai føles en anelse mere køreglad.

Det er dog ikke køreglæden, du skal købe nogen af de to for, der generelt savner noget kontakt til vejen.

Fås kun uden turbo

HR-V kommer kun til Danmark med to motorer: Én 1,5-liters benziner og én 1,6-liters diesel. Vi har kun testet benzineren, der gør en god figur med fin omdrejningsvillighed og et godkendt kraftoverskud i byen og på landevejen. På motorvejen savner du dog lidt moment fra en respiratoranordning under motorhjelmen.

Benzinmotoren er koblet til en sekstrins gearkasse, der skifter præcist. Er du ikke til at røre i gryden selv, kan HR-V også fås med en CVT-gearkasse, der kendes fra andre japanere som Toyota og Subaru, hvor den som regel er lidt af et irritationsmoment.

Qashqai tilbyder til gengæld flere motorvarianter, der alle har turbo. Det betyder, at selv den 115-hestes variant føles noget kvikkere end Hondas med 130 hestekræfter. Forskellen ligger naturligvis i momentet, hvor Qashqai leverer 190 nm. ved 2.000 o/min, skal HR-V piskes til 4.600 o/min. for at levere 155 nm.

Det koster brændstof på motorvejen, hvor en overhaling tit skal akkompagneres af et gearskift eller god tålmodighed.

Mens motoren i Qashqai føles mere passende til bilvarianten, må du nøjes med en upræcis manuel gearkasse, der savner mekanisk følelse, hvis du ikke vil have CVT.

Vi synes

Honda HR-V føles gedigen til prisen, hvor du får høj komfort fra en relativt blød undervogn og et lavt støjniveau. Desværre er udvalget af motorer begrænset, og der savnes en turbo, når der ædes kilometer på motorvejen. Prismæssigt er Qashqai også lidt foran på point, mens begge har automatisk nødbremse som standard. Konkurrencen er tæt, men vi spår stadig Qashqai en førerrolle i klassen. Den samlede pakke er bare en kølergrill foran.

De Tørre Tal

Mærke/Model: Honda HR-V 1,5 Elegance
Motor: 1,5 R4 benzin
Gearkasse: 6-trins manuel
HK: 130/6.600 o/min
Moment: 155 nm v/4.500 o/min
0-100 km/t: 10,2sek.
Topfart: 192 km/t
Km/l (opgivet forbrug): 17,9 km/l

Pris fra: 283.000 kr.

[nggallery id=549]

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!