TEST: Gadedrengen er blevet hårdere og rapkæftet

Ford har tweaket deres drengerøvs-GTI, så den nu fremstår ondere og mere komplet end første generation – men den bevæger sig på grænsen til det masochistiske.

Spænd nyebæltet! Jeg har forvildet ud på nogle mere tvivlsomme veje i forhold til belægning, og min rygrad er det første, der bliver opmærksom på dens beskaffenhed. Recaro-sæderne holder mig i et brydergreb og det får underlaget til at overføre hver eneste mønt på vejen direkte til rygsøjle og nyrer.

Heldigvis åbenbarer sig en svingkombination længere fremme. Jeg går fra femte til tredje gear i den hurtige, præcise gearkasse og masserer højre pedal sydpå. Momentet er bastant, den arrige hvæssen fra 250 hestekræfter strømmer ind i kabinen og nyrerne søger nu mod bagsædet.

Indstyringen er skarp og grebet fra forhjulene overbevisende gennem hele svinget. Bagenden er på tæer for hele tiden at blive bred, hvis du slipper gassen. Herligt! Det er lige her, at man bliver forelsket i ST frem for den mere tilknappede, kontrollerede Golf GTI, der må anses som ærkerivalen.

Farvel til børnesygdomme

Den gamle ST blev især kritiseret for voldsomme mængder torque-steer fra et, sagde kritikere, for lidt avanceret forhjulsophæng. Hvorfor brugte de dog ikke det fra den voldsomme Focus RS, lød det.

Forhjulsophænget er grundlæggende det samme, men ESP-systemet er blevet lidt mere barnepige, og det begrænser i højere grad momentreaktionerne i rattet. Ydermere er affjedringen blevet strammet yderligere op, så bagvognen nu ikke længere bliver let og legesyg under hårde nedbremsninger.

Men det er også den største ulempe ved ST. Den er rigtig hård. Ikke stenhård som mesteren Subaru WRX STI, men noget hårdere end Golf GTI, hvor du endda har mulighed for at tilkøbe hårdhedsjusterbare dæmpere. Det kan du ikke i ST.

Kabinen har fået overhaling

I kabinen er der også blevet plads til nogle små forbedringer. Særligt er det touchskærmen, der nu er blevet plads til, der giver følelsen af en noget nyere, mere moderne bil end forgængerens lille skærm, der ikke var trykfølsom.

Rattet har fået en flad bund, og de tre måleure til olietryk- og temperatur samt turbotryk har heldigvis fået lov at blive.

Vi synes

Ford Focus ST har fået et mindre facelift, men grundopskriften var jo også ganske fremragende til at starte med. Men undervognen er tæt på det uudholdelige på lange ture, og der taber ST stort til Golf GTI, særligt med justerbare dæmpere, der tilbyder noget mere komfort for pengene, ligesom du kan tilkøbe et mekanisk spærredifferentiale. Det kan du heller ikke til ST.

Til gengæld er Focus ST noget billigere, og til prisen er den bestemt den sjoveste forhjulstrækker på markedet.

De Tørre Tal

Mærke/Model: Ford Focus ST
Motor: 2,0, 4-cylindret turbobenzin
Gearkasse: 6-trins manuel
HK: 250 /5.500 o/min
Moment: 345 nm v/2.000 o/min
0-100 km/t: 6,5 sek.
Topfart: 248km/t
Km/l (opgivet forbrug): 14,7
Udstyrspakke: ST2

Pris fra:  458.140kr.

[nggallery id=503]

 

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!