Test: Ford Kuga giver de andre baghjul

Ford Kuga er den mest velkørende SUV i klassen med skarp indstyring og massere af greb, men Mazda CX-5 presser Kuga på prisen

Ford Kuga har arvet understellet fra Ford Focus, og det er der kommet noget imponerende velkørende ud af. For selvom platform og styretøj er det samme som Ford Focus, så er der alligevel blevet noget længere til jorden og noget kortere til himlen i Kuga.Men det kæmser Kuga ikke af og imponerer med sine køreegenskaber.

Kuga tilbydes med en 1,6-liters ECO-Boost-motor med 150 og 182 heste, samt en 2-liters dieselmotor med 150 og 180 hestekræfter.

Vi tester Ford Kuga 2,0 TDCi 4×4 med 6-trins PowerShift-automatgearkasse

Hvordan er der bag rattet?

Kuga er behagelig bag rattet, og du sidder meget oprejst i lædersæderne. Kabinen er lys og panoramataget gør, at kabinen føles mere rummelig og lys. Kørerstillingen er ikke helt så god, som i andre Fordmodeller, da rattet savner at kunne trækkes lidt længere tilbage mod føreren.

Centerkonsollen er noget rodet med et hav af knapper, og betjeningen af klimaanlægget føles en anelse billig. På bagsædet er knæplads sparsommelig, og bagsæderne kan ikke lægges ned, så man får en flad bund, og det er skidt for bagagerummet.

Hvordan er motoren?

Fords to-liters dieselmotor er en kraftig sag, og den har et godkendt trækområde for en diesel. Hæmskoen er desværre Fords dobbeltkoblingsgearkasse, der føles noget uraffineret sammenlignet med tyskernes DSG.

Først troede jeg faktisk, det var en almindelig automatgearkasse, indtil jeg tjekkede specifikationerne en ekstra gang. Skiftene er såmænd hurtige nok, men de kommer ikke altid lige, når du ønsker det. Måske lidt før, måske lidt efter.

Hvordan kører den?

Det er for alvor her, Kuga brillerer. Indstyringen er skarp, styretøjet direkte, og den holder grebet i forhjulene hele vejen gennem svinget. Skulle du have en lidt for entusiastisk vinkel på speederpedalen, er det da også først baghjulene, der giver op, mens forhjulene holder næsen i sporet.

Den kvalitet er sjælden selv i almindelige sedanmodeller, og Ford er lykkedes med at få det under huden på den store SUV. Det er flot!

De skarpe køreegenskaber betyder selvfølgelig, at undervognen er nødt til at være fast i kødet, og det er den også. Men Ford har ramt et godt kompromis mellem sport og komfort, og undervognen er på ingen måde hård.

Hvad med konkurrenterne?

Ja, som du nok har lagt mærke til, så er vi ganske imponerede over Kugas køreegenskaber, og de matches ganske enkelt ikke af konkurrenterne.

Dog er Kuga en anelse krads, når man kigger på prislisten. En tilsvarende Mazda CX-5 2,2 diesel med firehjulstræk og manuel gearkasse koster ca. 80.000 kr. mindre end den testede version af Kuga. Dropper du det slunkne automatgear i Kuga kan du barbere 30.000 kr. af prisen.

men en difference på 50.000 kr. opvejer ikke den forskel i køredynamik mellem de to.

Vi synes

Ford Kuga er uden tvivl klassens mest velkørende SUV, men amerikaneren presses gevaldigt på prisen af Mazda CX-5, der er mindre sjov at køre, men til gengæld har en lækrere kabine. Skal du have en Kuga, så drop automatgearet og gå efter en manuel gearkasse, som Ford i øvrigt er rigtig gode til at lave.

 

De Tørre Tal

Mærke/Model: Ford Kuga Titanium
Motor: 2,0-liters R4 diesel
Gearkasse: PowerShift automatgear
HK: 163
Moment: 430 nm.
0-100 km/t: 10,4 sek.
Topfart: 196 km/t.
Km/l: 18,5 km/l (oplyst forbrug)

Pris uden ekstraudstyr: 534.000 kr.

Ekstraudstyr: Panoramasoltag (10.500), tagræling (3.000), motor-kabine-varmer (13.500), nøglefri pakke (12.500), audiopakke (18.600)

Pris inkl. ekstraudstyr: 592.100 kr

[nggallery id=212]

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close

Adblocker opdaget!

Vi lever af at vise reklamer. Venligst deaktivér din Adblocker for at tilgå websitet.