fbpx

Biltest: Skoda Octavia RS

Skoda Octavia RS har siden sin fødsel været et foretrukkent våben for fartglade familiefædre mod ungkarles mini-GTI’er. Er den stadig det?

Mørke forlygter, et RS-emblem og en tredelt frontgrill skal skræmme almindelige Octaviaer væk fra ydersporet

Den første generation af den kraftige Skoda Octavia RS blev præsenteret i år 2000 og blev med det samme et hit for den tjekkiske bilfabrikant. Nu er seneste skud på ratstammen klar, og den er tilmed den kraftigste serieproducerede Skoda nogensinde! Det forpligter naturligvis, og derfor har vi testet den!

Skoda Octavia RS har som andre VAG-modeller fået glæde af den nye MQB-platform med multilink-bagaksel, ligesom at Octavia RS har samme TSI-motor, der ligger i VW Golf GTI og Seat Leon Cupra. Det betyder, at den 2.-liters tjekke kan prale af samme antal hypper som dens tyske teknik-fætter, VW Golf GTI.

Dog har du med Octavia RS ikke mulighed for at tilkøbe en ‘performance-pakke,’ med 10. ekstra hestekræfter, sænket undervogn og et elektro-mekanisk spær som i Golf GTI. Til gengæld kan du få din Octavia RS med et 2.-liters dieselfyr med 184 momentstærke bryggerheste under hjelmen.

Kunstigt, men brunstigt brøl
Octavia RS kører som en Golf GTI med et stort bagagerum smækket på bagenden. Eller… Du lægger faktisk ikke mærke til det større bagagerum, så længe det ikke er fyldt.

Har du aldrig kørt en Golf GTI VII, er denne information naturligvis fuldstændig ligegyldig. Jeg vil derfor forsøge  mig med lidt flere detaljer.

Styretøjet er yderst direkte med ca. 1,5 omgange fra midterstilling til fuldt ratudslag. Styretøjet er naturligvis med elektrisk servohjælp, og det er fint vægtet i normalindstillingen. Octavia RS har mulighed for individuelt at indstille styretøjets vægtning samt motorprogram, herunder speederrespons samt hvor meget lyd, motoren skal sende ind i kabinen. Den kunstige lyd er, ja, kunstig i sig selv, men det er kommet for at blive med de mere stille turbomotorer. Til gengæld virker det, og Octaviaen leverer et brunstigt brøl allerede fra 1.300 rpm. i motorindstillingen ‘sport.’

Moment er der massere af, hele 350 nm. ligger under højre fod allerede fra 1.500 rpm. Det betyder, at familiehævneren altid er hurtig! Desværre betyder det også, at motoren ikke er helt så omdrejningsvillig i de høje omdrejninger, hvor hestekræfterne ikke kan matche momentets nyrespark. Det tager desværre toppen af Thorkild Thyrring-følelsen, når de høje omdrejninstal jagtes. Til gengæld er motorens effektudvikling jævn og yderst anvendelig i dagligdagen.

Undervognen er behageligt sat op uden at være slasket og understyring er der ikke meget af, medmindre du presser tjekken. Presser du derimord den kraftigste serieproducerede Skoda nogensinde, så vil du savne spærret fra Golf GTI, da de 220 hestekræfter hurtigt overmander Dunlop-gummiet.

Dog er diagnosen klar ift. motor og køreoplevelse, hvor VAG-motorerne og styretøj bare ikke kan matche den sublime Ford Focus ST og dens EcoBoost-motor, det variable styretøjs feedback, forhjulenes greb og baghjulenes villighed til at lege med. Focus ST er bare sjovere og mere rendyrket GTI, men den er heller ikke ligeså fornuftig som Skodaen.

Vi synes
Skoda Octavia RS en ideel familiebil, hvis den skal kunne få et smil på læben hos chaufføren. Den er rummelig og med massere af plads til barnevogn og bleer. Samtidig kan den levere GTI-performance og sørge for, at farmand ikke mister al selvtillid og livslyst, når han sætter sig bag rattet. Det er ikke den sjoveste GTI-bil på markedet, men den er et rigtig godt kompromis mellem sjov og fornuft. Dog ville muligheden for et spærredifferentiale klæde ekstraudstyrslisten.

Derfor er Skoda Octavia RS stadig det bedste våben for fartglade familiefædre på de danske veje.

Er du fristet af Octavia RS med dieselmotor, så kast først et blik på Seat Leon ST FR 2,0 TDI. Du får samme kraftværk, men til 70.000 kr. MINDRE end Octavia RS! Lidt mindre plads, og lidt ringere materialer må du leve med i kabinen. Til gengæld får du et friskere design og en klækkelig besparelse oveni hatten!

 

De Tørre Tal:
Mærke/Model: Skoda Octavia RS
Motor: 2.0-liters R4 Turbo
Gearkasse: 6.- trins manuel
HK: 220
Moment: 350 nm. /1500-4400 rpm.
0-100 km/t: 6,9 sek.
Topfart: 248 km/t.
Km/l: 15,6 km/l (oplyst forbrug)

Pris fra: 413.000 kr.

 

 

[nggallery id=57]T

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!