Biltest: Mercedes-Benz CLA

Mercedes CLA er den første af de små hatchbacks i luksusklassen, der får smækket et bagagerum på bagenden og et længere modelnavn. Mercedes har gjort sig umage for at gøre CLA speciel. Er det lykkedes?

Med et brutalt gab skabt til at skræmme karakterløse vogntøj væk fra yderbanen og give selv større biler gralle mindreværdskomplekser, inspicerer jeg grundigt, hvad der i den næste uge skal være mit befordringsmiddel.

 

Den potent brede coupeform, den lave bagende og de brede hofter sender en hilsen Mercedes CLS og gør med det samme, at jeg falder i staver foran vogntøjet. Den ser pisse godt ud!

 

BVADR! Forhjulstræk!?
Det har været med ambivalente følelser, jeg har tilgået CLA’en. Godt nok er den gudesmuk, men den fås kun med fire cylindre, og så har den forhjultræk.

 

Bvadr! lyder det med foragt i stemmen fra mange stjernefans, der også har lagt øre til, at baghjulstrækkets anden bastion, BMW, har meddelt, at næste 1.-serie også vil trække sig frem, i stedet for at skubbe.

 

Hvordan kører den så?
Der er naturligvis ikke andet for, end at tage det vigtigste først – Hvordan kører den? Jeg sætter i fuld galop mod smallere veje med mindre trafik, da jeg får stukket Mercedesnøglen i hånden nord for København. På trods af, at CLA har forhjulstræk, så styrer den velvilligt ind i svingene og kommer ud af dem uden nævneværdig understyring. Desværre kan ESP-systemet ikke slås helt fra i Mercedes’ biler, og jeg kan derfor ikke teste om CLA, på trods af forhjulstræk, kan køre sidelæns i vanlig Mercedes-stil.

 

Under daten med de danske landeveje, kommer jeg hurtigt til at savne et mere meddelsomt styretøj. Styretøjet er unødigt tungt og gør det svært at fornemme, hvad forhjulene laver. Revolutionerende direkte er det heller ikke. Affjedringens hårdhed minder mest om en GTI bils og den firecylindrede maskine under hjelmen savner noget potens for at matche designet af CLA. Dog trækker den jævnt til den røde linje.

 

 

Så er det gode spørgsmål selvfølgelig: Er CLA en impotent GTI? Nej, det er CLA ikke, bliver jeg hurtigt enig med mig selv om. Det er nu engang også det nemmeste. Skulle CLA være et GTI eller blot en GT-bil, så skulle styretøjet være bedre og mere direkte, ligesom at motoren klart skulle have mere plads i lybilledet. Motorlyden savner noget potens i kabinen, der desværre hærges af for meget dækstøj.

 

CLA er i højere grad en cruiser i en potent og sportslig indpakning, der er umådelig lækker både ind- og udvendigt.
Derfor ender CLA også med at stå tilbage som en lettere kønsforvirret teenager, da jeg igen parkerer den i Herlev. Spørgsmålet melder sig:

Skal du købe den?
Mercedes-Benz CLA skal du købe, hvis du vil have en bil, der ligner en million, men koster det halve. Hvis du kan vende dig til, at folk konsekvent spørger til 0-100 tid og motorstørrelse i forventning om, at store litermål og hurtige lyskrydstider kommer over dine læber – ja, så er CLA bilen til dig – En mester i at vække opsigt. Om du med tiden bliver træt af skuffe dem og derfor opfinder en mere voldsom fortælling om litermål og lyskryds er nok overvejende sandsynligt. Ingen på markedet kan tilbyde dig en bil i den klasse til den pris. CLA starter fra 440.000 kr.

 

De Tørre Tal:
Mærke/Model: Mercedes-Benz CLA 200
Motor: 1,6.-liters R4 Benzin med turbo
Gearkasse: 7.-trins automatgear
HK: 156 / 5.300 rpm.
Moment: 250 nm. /1250-4000 rpm.
0-100 km/t: 8,6 sek.
Topfart: 230 km/t.
Km/l: 17,9 km/l (oplyst forbrug)

Pris fra: 539.100 kr.

 

[nggallery id=838]

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!