Biltest: Kia Cee’d hatchback benzin vs Cee’d SW diesel

Kia ånder konkurrenterne i Golfklassen i nakken med den nye Cee’d. Vi tester forskellige motorer, udstyrspakker og Kias nye dobbeltkoblingsgearkasse!

 

Biltest: Kia Cee’d hatchback benzin vs Cee’d SW diesel, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

 

Kia Cee’d
Kia Ceed har fået et betragteligt kvalitetsløft i forhold til sin forgænger såvel ude som inde. Designet er blevet væsentligt forbedret og den nye Ceed ser rigtig godt ud både som hatchback og stationcar. Kias nye varemærke er deres frontgrill, der giver ceed et aggressivt look. Den nye ceed får også ganske meget ustyr til en god pris, så du får godt med bil for pengene. Bl.a. er varme i rattet standard. En detalje, der virker rigtig godt i de kolde måneder. En detalje, selv biler til det tredobbelte ikke kan diske op med som standardudstyr. Sidst, men ikke mindst, kan du blive Cee’d ejer for 190.000,-.

 

Der er lagt op til hård kamp om kunderne i Golfklassen.

 

Friskt design og ny frontgrill
Den røde stationcar er udstyret med Kias 1,4 CRDI-dieselmotor og dertilhørende active plus-udstyrspakke. Det betyder, at du bl.a. får ratbetjent fartpilot og tre niveauer af servohjælp. Designet er ingeniørerne fra Korea sluppet godt fra, og Cee’d stationcar står bestemt ikke i skyggen af sin hatchback-broder. Linjerne er moderne og harmoniske. Du må i active-plus-niveauet dog undvære LED-bånd i forlygterne. Hvis du er til den slags, er du tvunget til at rykke et udstyrsniveau op. Båndene er nemlig ikke mulige at tilkøbe i active-plus-varianten, men standard, hvis du vælger premium, ligesom at du også vil få frontgrillen lakeret i pianosort.
Kabinen er pænt designet og funktionelt indrettet. Materialevalget kunne være bedre. Der er desværre en del hård plast i kabinen i Cee’d.

 

På både gearknop og rat har Kia valgt at bruge en smule af den brugte plast i kabinen. Om man synes det er pænt eller ej, er naturligvis en tempramentssag. Æstetisk ser det fint ud, men funktionelt ville jeg foretrække et rat i ren læder.

 

Der er fint med plads i kabinen, uden at være overdådigt. En voksen kan sidde tilfredsstillende på bagsædet, hvor loftshøjden er fin og knæpladsen acceptabel. Man skulle måske tro, at der i SW’eren var bedre plads på bagsædet, men det er faktisk ikke tilfældet. Akselafstanden er nemlig den samme, om du køber en SW eller en hatchback. Forskellen ligger i udhænget bag hjulene, hvor Kia Cee’d SW har et forspring på knap 20. centimeter.
Det lyder ikke umiddelbart af alverden, men Cee’d SW kan ikke desto mindre præsentere et 528 liter stor bagagerum mod 380 liter i hatchback-udgaven. En smart detalje i denne sammenhæng er de nedklappelige bagsæder, der kan lægges helt plant ned. Det er ellers en kunst, der for mange bilfabrikanter har været svær at mestre uden at kunne give et bud på hvorfor. Det betyder en fuld udnyttelse af pladsen med sæderne nede. Det giver SW-udgaven af Cee’d et bagagerum på hele 1642 liter.

 

Udstyrspakken premium byder på kunstlæder i sparsommelige mængder
Kaster vi blikket mod den 5. dørs udgave af Cee’d har den udstyrspakken premium, hvilket bl.a. giver de ovennævnte LED-bånd i lygterne, kunstlæder i kabinen og et digitalt speedometer. Kabinens design er det samme som brormands, dog er noget af plastikken i premiumudgaven lakeret i højglans pianosort. Det giver Cee’d-kabinen et friskt pust fremfor det lidt triste grå udtryk, du finder i active plus-udgaven. En anden fiks detalje er speedometeret, der i premium-udgaven er digitalt. Dvs. at der i stedet for et mekanisk speedometer sidder en skærm, der viser et speedometer. Det betyder, at inforskærmen i speedometeret er moderne og let aflæselig i modsætning til den billige skærm, du får i active plus-udgaven, der kunne være nedarvet fra en hvilken som helst personbil med 10. år på bagen. Den nye infoskærm er indarbejdet i det digitale speedometer og vises i god opløsning i farver. Det gør infoskærmen lettere aflæselig og en pil op på kvalitetsbarometeret. Samtidig får du kunstlæder i dørsider og på sæder. Dellæderet på sæderne mærker du dog ikke meget til. Om koreanerne har haft læder-smalhals eller har villet spare nogle penge er uvidst, men nogen særlig gavn får du ikke af kunstlæderet på sæderne. Du kan end ej spotte det med det blotte øje. Til gengæld pynter det fint i dørsiden, hvor Kia har brugt en mængde, der muliggør beskuelse uden synshjælpemidler.
Ydermere får du med premium-pakken chromlister om vinduerne, der giver et fint touch. Cyklisterne får glæde af LED-blink i sidespejlene.

 

Friske køreegenskaber og støjsvage motorer
Styretøjet i Cee’d er fint direkte og du har fra active plus-udstyrsniveauet og op mulighed for at vælge tre forskellige modstandsniveauer i rattet, så du kan få præcis den vægtning af styretøjet, du finder mest behageligt. Det ændrer ikke på udsvesklingen på styretøjet. Det bliver altså ikke mere direkte i sport-mode, men det bliver tungere at dreje rattet. Netop denne trinordning af modstand i styretøjet har voldt Kia en lille smule problemer. Ved hurtige retningsskift kan man mærke “converteren” arbejde, og det giver et let hakkende styretøj. Det er ikke noget, der betyder noget for sikkerheden og ikke noget, du skal være bange for.

 

Undervognen er en fin mellemvare mellem nyrebælte og søsygepiller, der virker fint til dagligdagsbrug. Motoren i SW’eren er en 1,4CRDI med 90 heste og 220 nm., der faktisk virker noget svagere end tallene på papiret giver udtryk for. Til gengæld er den meget stille og har en behagelig gangkultur. I tomgang skal du have lyttebøfferne slået godt ud, hvis du skal kende lyden fra en benziner. En af de små finter er et motorskjold, der indvendigt er beklæft med et støjdæmpende skummateriale. Det virker ganske fortrinligt og dæmper den lidet charmerende diesel-rallen.

 

Motoren er koblet op til en sekstrins gearkasse, med en rigtig fint afstemt udsveksling til dieselens fornemste disciplin: Øko-kørsel. Femte gear er perfekt til landevejshastigheder på 90-100 km/t., mens sjette gear passer perfekt til øko-cruising på motorvejen. I sjette gear snurrer oliefyret ca. 2200 o/min. ved 110 km/t. Det betyder til gengæld, at der skal tages godt med tilløb til overhalinger. Gearskiftene er rimelig præcise, men en smule knoklede. På trods af godt med tilløb udviste den lille diesel afmålt appetit. Vi havde et gennemsnitligt forbrug på 20 km/l. ved blandet kørsel. Ikke voldsomt langt fra de normalt utopiske EU norm-tal på 23,8 km/l. Start&Stop er standard.
Benzintopmodel skuffer
Kraftværket i den femdørs Cee’d er topmodellen i benzinprogrammet, nemlig en 1,6.-liters GDI uden turbo. Med 135. hk. og 164 nm. er det ikke en frygtindgydende lyskrydshævner, og da der ingen turbo er, kan du godt føle dig som en slavepisker fra tid til anden. Motoren skal nemlig have nogle tæsk, før der for alvor sker noget. I denne Cee’d var der monteret Kias egen dobbeltkoblingsgearkasse: DCT. DCT-gearkassen er kun tilgængelig i samspil med 1,6 GDI og premium eller premium plus-udstyrspakkerne. Motoren er ikke et voldsomt imponerende eller sportsligt bekendskab. Lyden er ikke voldsomt ophidsende og under 3500 o/min. virker den en kende astmatisk. Når du får den røde viser over 4500 o/min. begynder der at ske noget. Der trækker motoren ganske fint og kan sagtens flytte koreaneren. Den frengangsmåde er dog ikke særlig økonomisk. Man savner en bil fra Kia, der i en lille grad vil kunne give modspil til VW Golf GTi. Skal man med over lyskrydset i vore dage, kræver det altså et respiratorapparat af en eller anden slags, eller en kværn med en litervolumen der nærmer sig antallet af lamper i lyskurven.

 

Selvom, der ikke var trykladning på den lille benziner, der ved belastning krævede ekstra tilførsel af sondemad, skuffer GDI’en med et snitforbug på 11,3 km/l. Der var i testbilen heller ikke Start&Stop, men en ECO-funktion. Desværre var dens eneste funktion, at lægge beslag på motorens kræfter som en banan i udstødningen ved at overgå til et motorprogram med mindre ydelse. Ikke just, hvad motoren har brug for. Med den rigtige kørsel vil du uden tvivl køre ligeså langt på literen, hvis ikke længere, med ECO-funktionen slået fra, da du i stedet vil være nødt til at trykke hårdere på speederen og køre motoren længere op i omdrejninger, for at få samme fremdrift. Passer du på speederfoden, kan du sikkert køre ligeså økonomisk, men have et kraftoverskud i baghånden.

 

DCT-gearkassen overrasker positivt
Dobbeltkoblingsgearkassen er et rart bekendtskab med rigtig smooth gearskift. Skal man sammenligne den med dobbeltoblingens fader, VW’s DSG-gearkasse, står den rigtig fint. Det er meget svært at mærke forskel på skift eller hurtighed. Måske har DSG’en et mulehår hurtigere skift ved den røde linje. Det er i så fald på decimalerne. Dér hvor der mærkes en forskel er i betjeningen af gearkassen. Det er naturligvis muligt at skifte gear med gearstangen, men Cee’d har skiftepaler bag rattet, hvis du vælger DCT-gearkassen. Palerne virker fint, men er desværre udført i billig plastik. Til gengælfd mangler skiftemekanismen i gearstangen driver-appeal. Den fungerer bare ikke ligeså lækkert som DSG-gearkassens skiftemekanisme. Skiftene i Cee’d virker ikke nær så mekaniske og en smule playstation-agtige sammenlignet med DSG. Du føler ikke, at du lige har hevet den sekventielle gearkasse op i højeste trin på vej over målstregen som nummer et i årets sidste DTC-løb. På det parameter bliver DCT-gearkassen henvist til de sekundære placeringer. Du mangler den mekaniske følelse i gearstangen og bekræftes dermed i, at en computer styrer løjerne for dig. Det lægger desværre touring car-følelsen på is.

 

Det er ærgerligt, at Kia ikke har gjort mere for den del af oplevelsen også, da fornemmelsen af at skifte gear også skal være sportslig for fuldt ud at udnytte potentialet i den sportslige konstruktion, som dobbelkoblingsgearkassen er.
Er du blevet fristet af DCT, skal du lægge 20.000 kr. ekstra til side, når du skal købe Cee’d 1,6 GDI.

 

Kia presser konkurrenterne
Med kvalitetsløftet af den nye Cee’d har Kia meldt sig på banen i det konkurrenceprægede Golf-segment, hvor VAG-brødrene altid har stået stærkt. Mekanikken i Cee’d fungerer rigtig fint, designet er flot og friskt, men de mangler det sidste på kvaliteten.
Den nye Golf lander på knap 225.000 ,- for en femdørs med Startline-pakken, der er den mest skrabede udstyrsversion af Golf. Skal du have en Golf som stationcar er du ude i en Golf Variant, der godt nok har nogle år på bagen. Hvad en ny Golf-stationcar kommer til at koste, vides endnu ikke. En Variant starter ved 290.000,-. Den nærmeste konkurrent bliver den nye Ford Focus, der starter ved 199.990,-. Focus kan også fås som stationcar, hvor priser lægger fra land ved knap 209.000,-.

 

Der er lagt i kakkelovnen til en hård kamp om fremtidige bilkøbere i Golfklassen. Skal du have en Kia Cee’d, så gå efter en dieselmotor. Der fås nemlig ingen benzinmotorer til Cee’d, der har turbo, hvorfor de skal have prygl for at levere. Samtidig er dieselmotorerne meget sparsommelige og omgængelige. DCT-gearkassen virker godt og er et godt alternativ, hvis du påtænker en Cee’d med automatgear. Samtidig skal du gå efter active plus-udstyrsniveauet som minimum. Det har det basale, du skal bruge. Vælger du en femdørs Cee’d med active plus-pakke, kan den erhverves til samme pris, som den billigste version af Golf, nemlig 224.999,-. Samme motor og udstyr i en SW, vil koste dig lige under 240.000 kr. Så hvis du blot har en klapvogn i almindelig størrelse og er inddstillet på at pille hjulene af, når den skal med i bilen, burde du sagtens kunne forlige dig med en femdørs Cee’d og spare 15.000,-.

 

Kia Cee’d er absolut en prøvetur værd.
Mærke/Model: Kia Cee’d 1,4 CRDI Active Plus
Motor: 1,4. liters R4 med turbo
Gearkasse: 6. gears manuel
Karosseritype: Stationcar
Døre: 5
Siddepladser: 5
HK: 90 v. 4000 o/min.
Moment: 220 nm. 1500-2750 o/min.
0-100 km/t: 13,9 sek.
Topfart: 170 km/t.
Km/l: 23,8 km/l (oplyst forbrug)
Energimærke: A+
Halvårlig ejerafgift: 2000 kr.
Levering: 3680 kr.
Udstyrspakke: Active Plus
Ekstraudstyr: Intet

Pris: 239,999 kr.

 

Mærke/Model: Kia Cee’d 1,6 GDI Premium
Motor: 1,6. liters R4
Gearkasse: 6. trins dobbeltkobling
Karosseritype: Hatchback
Døre: 5
Siddepladser: 5
HK: 135 v. 6.300 o/min.
Moment: 164 nm. 4.850 o/min.
0-100 km/t: 10,8 sek.
Topfart: 195 km/t.
Km/l: 16,4 km/l (oplyst forbrug)
Energimærke: A+
Halvårlig ejerafgift: 1080 kr.
Levering: 3680 kr.
Udstyrspakke: Premium
Ekstraudstyr: DCT-gearkasse (29.999 kr.)

Pris: 289,998 kr.

[nggallery id=760]

 

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!