Biltest: Hyundai i40 Sedan

Hyundai i40 sedan overrasker positivt med flot design og gode køreegenskaber

 

Biltest: Hyundai i40 Sedan, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

 

Der er lagt op til priskrig
Hyundai er nu klar med deres sedanudgave af den nye topmodel i det koreanske modelprogram nemlig i40 sedan. i40 bliver kastet ind i det øvre mellemsegment, hvor der i forvejen hersker meget konkurrence. Kunderne kræver god plads, udstyr, design, sikkerhed og en bil der er råd til at eje. Som med alt andet er prisen selvfølgelig også en faktor. Og her bliver Hyundai i40 endnu mere interessant, hvis du kan klare dig med nogle mindre motorer vel at mærke. Med en startpris på 275.000 kr. sprinter koreaneren fra konkurrenterne fra Tyskland og Japan.

Til sammenligning koster den billigste Honda Accord 348.000 kr. og den billigste Opel Insignia kan erhverves for den nette sum af 358.000 kr.
Så er du på udkig efter en flot familiebil til en god pris, kan i40 bestemt være en interessant mulighed.
Moderne design og svungne linjer
Den nye i40 er flot designet såvel inde som ude. De nye forlygter med indlagte LED-bånd og statisk kurvelys er standard på i40. Bagdelen er velformet med baglygterne, der går frem i bagskærmen og giver bagenden en snært af Lexus, mens de to ovale afgangsrør i hver side giver et sportsligt touch. Linjen fra baglygterne over dørhåndtagene til forskærmen bryder flot de høje døre.

Blue drive-emblemet på forskærmen er ingenlunde pænt, men æstetikken må i disse miljøtider vige for budskabet om, at denne Hyundai er udstyret med Start&Stop-teknik.
Føreren i fokus
Det første der møder dig, når du sætter dig bag rattet af i40 er det lille, tykke læderrat. Absolut kabinens fedeste element.

Instrumenterne er let aflæselige og tank-og temperaturmåler i midten af urene er en lækker detalje, der giver førerpladsen en følelse af kvalitet. Den høje kardantunnel indkapsler dig og giver dig gode muligheder for at finde dig til rette.

I testbilen er der el-justerbare sæder med 5. forskellige parametre (standard med udstyrspakken style). De virker rigtig godt! Især den justerbare lænde- og lårstøtte hjalp mig til hurtigt at finde en behagelig kørestilling. Et par lækre detaljer kan nævnes i form af et bakkamera integreret i bakspejlet og bagsædepassagererne kan få lunet bagdelen. Der er nemlig også sædevarme bagi, hvis du vælger style.

Når du skal ud ad i40 igen, kan du ikke undgå at hilse på de meget brede sidepaneler, der gør det umuligt ikke at skrabe på med benet. Irriterende på en beskidt bil med rene bukser, men også et problem hvis man ikke er så adræt.

 

 

Metal havde højnet kvaliteten
Generelt er der brugt fine materialer, samlingerne er lavet flot og der er en god modstand i knapper og kontakter. Det ærgrer mig dog, at designerne i Seoul ikke har valgt at kaste de ekstra penge efter noget stål eller aluminium på rat, dørhåndtag og den tværgående grå liste på instrumentbordet. Dét havde virkelig højnet kvalitetsfornemmelsen!

 

Adræt trods overvægt
Hyundai i40 er ikke ligeså let på tå som en sommerfugl og stikker heller ikke som en bi, men et sted imellem gør Hyundai i40 sig ganske positivt bemærket med ESC slået fra. En trimmet Brian Nielsen måske.

Undervognen er, ligesom i40’s linjer dejlig dynamisk sat op. Dejlig fast uden at være decideret hård. Dog noget fastere end jeg havde regnet med. Lækkert!
Sammen med et ganske direkte styretøj med kun 2,88 omgang fra stop til stop er Hyundai i40 et udmærket bekendtskab på de snoede sogneveje.
Dertil hører, at testbilens 1,7. liters dieselmotor med 136 hk.(den kraftigste diesel på programmet) er ganske smidig og trækker jævnt op til 4800 omdrejninger. Den var trods sin beskedne størrelse garant for et solidt los i bagi med sine 325 nm.

Den sekstrins gearkasse går fint i gearene, men under nedgearinger brokker den sig af og til, ligesom at der ved hurtige gearskift er en udpræget turbotøven, der lægger den indre Räikkönen på køl når det bliver for friskt.

Sjette gear er ret lavt, hvilket betyder, at den ved 110 km/t snurrer 2250 rpm. Ved en marchfart på 130 km/t viser omdrejningstælleren 2750 rpm. Dét er skidt for forbruget. Ved blandet kørsel fik vi i40 op på knap 16 km/l. Et godt stykke fra de opgivne 22,2 km/l, men vi kunne bestemt også have kørt mere økonomisk.

 

Gå efter den mindre diesel
Hvis noget er for godt til at være sandt, ja, så er det det som regel også. Desværre. i40 er ingen undtagelse, for den ”lave” startpris på 275.000 kr. er kun for den 1,6 liters benzinmotor. Skal du op at have den større benzinmotor på to liter skal du af med knap 350.000 kr. og så er fordelen over for Insignia og Accord væk.

Jeg ville gå efter den 1,7 liters diesel, der lå i testbilen, bare på 115 heste i stedet for de 136. Så kan du få en i40 for 305.000 kr. med det laveste udstyrsniveau comfort, der stadig er ganske pænt.

Kører du flest korte ture eller mest i byen, ville jeg være forsigtig med en diesel og prøve at se, om ikke du kan forlige dig med benzineren. Skal du ud at køre længere stræk på motorvej, vil du helt sikkert blive glad for dieselens moment og lavere omdrejninger.

Det er værd at tage med, at du med Hyundai får fem års fabriksgaranti, der ikke er kilometerbegrænset. Ydermere har i40 fået fem stjerner i Euro Ncap mens 9 airbags og ESC er standard.
Serviceintervallerne på i40 er 2 år./30.000 km.

 

Mærke/Model: Hyundai i40 1,7 CRDI 136 hk
Motor: 1,7-liters turbodiesel, R4
Gearkasse: 6-trins manuel gearkasse
Karosseritype: Sedan
Siddepladser: 5
HK/Moment: 136/325
Topfart: 200 km/t
0-100: 10,6 sek.
Km/l: 22,2 km/l (oplyst forbrug)
Pris: 354.995,-

Udstyrspakke: Style

 

 

[nggallery id=781]

 

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!