Hyundai har skabt Genesis som en pangdang til Toyota GT86 og Subaru BRZ

 

Hyundai Genesis Coupe

Kontra for fanden! Styr kontra! Signalerne i mine nervebaner er krystalklare, da bagenden beslutter sig for mytteri. De brede sommersutter mister grebet i den frostkolde asfalt og sender bagenden på visit forbi det højre sidespejl, mens jeg kæmper som en værnepligtig på øvelse med det tonstunge styretøj.

 

Vi er taget til FDM Sjællandsringen for at finde ud af, hvordan Hyundai er sluppet fra en coupeversion af Genesis, med over 250 hestekræfter, baghjulstræk og mekanisk spær. Umiddelbart opskriften på min hofret! 275 hestekræfter og 375 nm. på en Sjællandsring, hvor der stadig ligger sne nogle steder er ikke sommerdækkenes favorit. Det betyder hjulspin. Meget hjulspin.

 

Turbo som en Scania
Problemerne med hjulspin bliver ikke bedre af, at Genesis lider af turbotøven. Så baghjulene slipper pludseligt, når turboen har spolet op. Grunden til, at Hyundai kan hente så meget power ud af en to-liters motor, er, at der er monteret et voldsomt respiratorapparat på størrelse med det, du finder i en Scania Vabis. Ved fuldt tryk, lades der hele 2. bar!

Det betyder desværre også massiv turbotøven.

 

[youtube]5OlWWMCHSvA[/youtube]

 

Lad mig demonstrere: Du rører speederen. Du venter. Du venter. Du bliver overrasket. Du styrer kontra. Du redder den. Måske.

Den udtalte turbotøven gør, at Genesis mangler føling og præcision især i de langsomme kurver.

 

Har den overhovedet servostyring?
Styretøjet er omtrent ligeså tungt som i en gammel Escort uden servo ved stilstand. Gearkassen er heller ikke det bedste. Vandringen mellem gearene er fin, men skiftene er meget knoklede.


Høj kampvægt
Genesis har samtidig lidt godt på sidebenene sammenlignet med de japanske rivaler. Genesis vejer nemlig godt 300 kg. mere end de to tvillinger BRZ og GT86. De 1950 kg. mærkes især i de langsomme sving, hvor Genesis har tendens til at mase ud over forhjulene. Normalt ville man i sådan en situation give gas for at løsne bagenden, men den langsomme respons fra motoren, gør det svært at gå fra speederslip til gas uden mere understyring.

Eneste fidus er clutch-kick, men det burde ikke være nødvendigt.


Potent design
Genesis ser godt ud. Den er lav og bred, som en sportsvogn skal være. Den virker potent, hvilket den også er, når blot møllen får omdrejninger.

Desværre halter interiøret. Radio, info-skærm og instrumenter virker som gamle hyldevarer fra Hyundaifabrikken i Seoul. Bl.a. er omdrejningstæller og speedometer magen til det, du finder i f.eks. Hyundai i40. Det er ikke godt nok i en sportsvogn til knap 575.000 kr.


Skal du købe den?

Nej, ikke hvis du er ude efter knivskarpe køreegenskaber.

Genesis taber på finessen, hvor konkurrenterne BRZ og GT86 er langt mere helstøbte sportsvogne med køreglæde som førsteprioritet. Hyundai har ikke gjort nok ud af, hvordan tingene føles og det er skidt i en drivers car. Som sidste sten i skoen, koster Genesis 25.000 kr. mere end Subaru BRZ.

Til gengæld ser Genesis godt ud og har det punch, som tvillingerne mangler. Med spær som standard, er Genesis stadig garant for massere af sjov, hvis du kan lide at køre sidelæns.

Plus og Minus
Plus
Design, power, spær som standard

Minus
Styretøj, gearkasse, turbotøven


Mærke/model:
Hyundai Genesis
Motor: 2.0-liters R4 med turbo
HK/Moment: 275 / 373
0-100 km/t: 7,4 sek.
Km/l: 10,6
Energiklasse: F
Årlig ejerafgift: 5.460 kr.
Ekstraudstyr: Intet

Pris: 574.995 kr.

[nggallery id=685]