fbpx

Biltest: BMW 316d

Bilfabrikken fra München er klar med sjette generation af BMW 3.serie. Den er blevet større og mere lig storebror. Men er den også blevet bedre?

 

Biltest: BMW 316d, Pro-Street.dk: Online Bilmagasin med Bilnyheder og Biltests

 

Større 3. serie skal holde Audi stangen
BMW er i disse tider presset af Audi, der stormer frem i salgsopgørelserne, hvilket lægger endnu mere pres på den mellemste bror i familien. Hver tredje solgte BMW er nemlig en 3. serie og udgør en fundamental del af årsregnskabet i Müchen. Så hvis BMW skal bevare sin førerposition inden for salg af premiumbiler, kræver det en succesfuld sjette generation. DNA’et er stadig det samme: Langsliggende motor, baghjulstræk og 50/50 vægtfordeling. Desværre vil kun den største model 335i være med en seksbenet rækkemotor.

 

Var der nogen, der sagde indavl?
Som snydt ud af afgansgrøret på sin storebror, står den der og stirrer olmt på mig med sine store, opretstående nyrer og de lave, brede forlygter. Den virker ikke just glad for at se mig.

 

Betragter du den nye BMW udefra, kan det være svært helt at fastslå, udover emblemerne på bagsmækken, om det er en lille 5. serie, eller en stor 3. serie. Nyrer, for- og baglygter og linjer minder meget om storebrors. Større end sin forgænger er den i hvert fald. Vokseværk har nemlig øget længden med 93 mm. heraf 50 mm. mellem akslerne for at give bedre benplads til bagsædepassagererne.
Klassisk BMW-kabine
I stuen er der dømt klassisk BMW-stil. Enkle instrumenter med rød baggrundsbelysning og afdæmpet midterkonsol gør det ud for kommandobroen. Mest af alt virker kabinen som lettere faceliftet. Sæder, indtræk, døre og dørhåndtag er næsten identisk med tidligere version. Til gengæld er midterkonsollen meget pænere end forgængerens klodsede, gammeldags, store drejeknapper til ventilationssystemet. En 6,5 tommer skærm på toppen af instrumentbordet er det også blevet til. Desværre uden navigation.

 

Eftersom at 316d er sparegrisen på BMW-programmet, er der også lidt sparegris over interiøret. De sølvfarvede lister og dørhåndtag er i plast. Til gengæld er det øvrige af instrumentbordet beklædt med blød plast og tingene er lækre og robuste at betjene. Omend lidt gråt og kedeligt for min smag. Slet ikke værdig til en prislap på knap 450.000 kr.
Ergonomisk førerposition
Heldigvis er de ikke gået på kompromis med førerpositionen, der som altid er vigtigt i en drivers car. Rattet kan trækkes langt ud og justeres vertikalt. Sædet kan hæves og sænkes/vinkles, så du kan komme helt ned på gulvet og lege DTC. Lækkert!

 

Desværre er jeg havnet med den mindste motor på programmet, og DTC-kørestillingen kommer aldrig rigtig til sin ret.
En BMW er ikke til at kigge på, den er til at køre i
Døren smækkes og følges af et dybt dunk, som havde du netop smækket lågen på Apollo 13. Et tryk på knappen og motoren springer frisk i gang. Ganske kultiveret er den, og minder mig slet ikke om Scania Vabis. Ved motorvejskørsel er den absolut tyst. Styretøjet er en mester værdig, når vejen bugter sig, og undervognen komplimenterer det godt, ved at være fast afstemt uden at være tilnærmelsesvishård. Det der gør, at undervognen kan virke lidt kontant, er de monterede runflat dæk, der ikke absorberer mange ujæjnheder.

 

Der hvor dynamikken kommer til kort er absolut på motorkraften. Den to-liters motor på 116 heste er smidig, trækker jævnt til over 4000 rpm. og har ingen turbotøven. Men alligevel mangler den power og lader ikke baghjulstrækket komme til sin ret. Det er trods alt 1485 kilo den skal skubbe. I kombination med hårde og ringe run-flat dæk, oplever jeg faktisk en understyrende tendens, hvis jeg tirrer den. Øv!

 

Samme ydelse – mere vægt
Ja, det er jo ikke sådan, vi normalt får præsenteret en ny BMW. Men BMW er sluppet let udenom kraftværket i 316d. Godt nok er det en to-liters sag, den samme som i 318d og 320d, men den kan ikke bryste sig af mere end 116 heste og 260 nm. Det er det samme som i forrige generation. Den nye er til gengæld blevet ti kilo tungere. Jeg vil ikke lyve og sige, at jeg mærker de ti ekstra kilo, men lidt ekstra hypper i folden, havde gjort den noget sjovere. Mere til en BMW.

 

Start&stop er standard, ligesom at du kan vælge imellem tre køreprogrammer for at klemme maksimal saft ud af forbruget. Vi kørte i testperioden 18,4 km/l i snit. Ved motorvejskørsel lå vi på den gode side af 23 km/l.
Pebret sparegris
3. serien har altid været garant for gode køreegenskaber, og den nye er ingen undtagelse. Et mere direkte styretøj og super undervogn har gjort den endnu mere velkørende og med et moderne design inde som ude, ser 3. serien ud til at kunne leve op til den fine modelbetegnelse. Desværre var motoren som en banan i udstødningen og muliggjorde ikke fuld udnyttelse af BMW’ens potentiale.

 

Oven i hatten er den vejledende pris på en 316d intet mindre end 443,000 kr. Det er vel at mærke uden testbilens udstyr som f.eks. xenonlygter til knap 16,000 kr. Inklusiv ekstraudstyr koster den en halv million. Vil man have en rigtig BMW, så er motoriseringen desværre noget dvask og med tiden vil du savne noget, der kan komplimentere de super gode køreegenskaber bedre. En 318d starter ved 475,000 og en 320i kan erhverves for den nette sum af 465,000. I lyset af det, ser segmentet for 316d svært ud. Også med henblik videresalg.
En BMW skal kunne mere end at køre langt på literen.

 

Jeg snupper en 320i!

 

Mærke/Model: BMW 316d
Motor: 2.0 liters turbodiesel, R4
Gearkasse: 6-trins manuel gearkasse
Karosseritype: Sedan
Siddepladser: 5
HK: 116 ved 4000 o/min
Moment: 260 nm. ved 1750-2750 o/min
Topfart: 202 km/t
0-100: 10,9 sek.
Km/l: 23,3 km/l (oplyst forbrug)
Pris: 498,988,-
Energimærke: A
Årlig ejerafgift: 2000 kr
Levering: 3680 kr.
Ekstraudstyr samlet pris: 52.308 kr.
Ekstraudstyr: Park Distance Control, bag: 8.826 kr.
Xenon-lygter :15.578 kr.
Fartpilot med bremsefunktion: 8.273 kr.
Handsfree funktion inkl. USB interface: 5.401 kr.
Instrumentgruppe med udvidet indhold: 3.730 kr.
Sight Package: 10.500 kr.
(aut. antiblænd bakspejl, tågelygter, regnsensor,
nedfældelige nakkestøtter bag)

 

[nggallery id=758]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!