Jesper var hurtig, da en konvoj af helt nye BMW’er kom kørende i USA
Foto: Jesper Dalberg / CarspottingDK
På den dansk inspirerede restaurant i Santa Barbara i Californien, Andersen’s Bakery & Restaurant, sad Jesper Dalberg og hans familie, da en konvoj af sprit nye BMW-modeller kom kørende. Først den helt nye BMW X5, som for nyligt blev lanceret, og omkring to minutter efter, en længere konvoj af prototyper. Blandt den større konvoj tæller den kommende BMW 8-Serie model, BMW X7 og ikke mindst BMW X4 M.
Bilerne kom kørende forbi to gange, hvor den nye X5 kørte cirka to minutter i forvejen, formentlig for at “sikre området”, inden konvojen af de mange prototyper skulle forbi. Men det forhindrede ikke Jesper i, at tage masser af billeder af de nye BMW-modeller.
2018 BMW X5
Hvis vi starter med den nye BMW X5, så er den næsten lige blevet lanceret. Det er fjerde generation af X5-modellen, som er blevet solgt i over 2,2 mio eksemplarer. Den nye BMW X5 har langt mere luksus end den tidligere model, mens den er blevet 66 mm bredere, 19 mm lavere og 36 mm længere. Samtidig er X5 så stor en succes for BMW, at den har medfødt modellerne X4, X6 og den kommende X7.
Bilen har fået nye LED forlygter, som er standard på hele modelrækken. De har stort set samme design som dem, vi kender fra X1 og X3. Det ydre design er mere aggressivt end det vi kender, mens de 20″ hjul (op til 22″ kan tilkøbes), lavere frontgrill og skarpere linjer, gør den nye BMW X5 ekstra fræk at se på. Topmodellen bliver BMW X5M, som bliver lanceret senere.
Bagpå den nye BMW X5 er der kommet nye og langt mere elegante baglygter, som selvfølgelig også er i LED. De er langt mere brede og smalle, end dem fra den tidligere model. Bagkofangeren har to gangsrør, med hver deres kæmpe hul på størrelse med en tunnel.
Slut med analog instrumentering
På interiørsiden er den blevet opdateret markant, så den nu er meget mere elegant end sin forgænger. Kabinen er designet til, at du ikke skal føle du mangler plads mens opsætningen af instrumenteringen er meget mere intuitiv at bruge. De gamle instrumenture er fortid – nu kører BMW X5 kun med digital instrumentering. Infotainment systemet er udstyret med BMW’s fede iDrive software.
Som standard får du nu sædevarme i dine lædersæder, panorama glastag og fire-zone klimaanlæg. Hvis du har lyst, kan der tilkøbes 20 ekstra højtalere fra Bowers & Wilkins, som er et surround-sound stereo system. Du kan også hakke to 10.2-tommer touchskærme af til bagsædepassagererne, en Blu-ray afspiller eller kopholdere som kan opvarme og nedkøle dine drikkevarer.
Til den nye BMW X5 kan du også tilkøbe en ekstra række sæder. Det betyder at kabinen i alt kommer til at rumme tre sæderækker. Men om der er så meget plads til voksne på de sidste sæder, tvivler vi på. Vil du være sikker på at have det, må du op i den kommende BMW X7, for at være sikret. Undlader du denne sæderække, får du et bagagerum på hele 645 liter, som kan forøges til 1860 liter når bagsæderne er slået ned. Bagsæderne kan i øvrigt køres frem og tilbage elektronisk.
Kommer på markedet med tre varianter
Når BMW X5 bliver lanceret, kommer den med en benzin motor og to diesel varianter. På benzin siden yder den 340 hestekræfter fra en 3,0-liters rækkesekser. 0-100 km/t klares på 5,5 sekunder, mens topfarten sættes ind omkring 245 km/t. Dieselbilerne starter med en 265 hestes 3,0-liters motor, som går fra 0-100 km/t på 6.5 sekunder mens den større X5 M50d model får fire turboladere og 400 hestekræfter. Den skal bruge 5,2 sekunder til 100 km/t.
Alle modeller af BMW X5 bliver med firehjulstræk og en otte-trins automat gearkasse. Bilens nye opdaterede computersystem sørger for, at der nu er mere moment til hvert hjul, for at sikre en endnu bedre stabilitet og sikkerhed under kørslen. Derudover styre den også på baghjulene, som gør det nemmere at komme rundt ved lave hastigheder, mens den bliver mere stabil ved høje hastigheder.
Spækket med hjælpemidler
Det varer ikke længe før BMW X5 kan køre af sig selv. Den er pakket med sikkerhedsudstyr, som f.eks betyder at den nu har automatisk bremse, adaptiv fartpilot, kollision- og fodgænger advarsel og en fartbegrænsnings genkendelse. Derudover kan du købe en pakke, som hjælper dig i køer, hjælper dig med at blive i din vognbane og endda hjælper dig med at skifte vognbane på motorvejen, blot ved aktivering af en knap.
Hvis rygterne er sande, så vil den hardcore BMW X5M have omkring 700 hestekræfter under hjelmen, når den kommer på markedet. En 0-100 km/t tid vil derfor kunne klares på intet mindre end 3,5 sekunder. Den enorme power er en hel del mere end den udgående model, som yder 567 hestekræfter, som på ingen måde er noget hvor den mangler kræfter.
BMW X5 kommer i de første forhandlere i Danmark i sidste del af 2018. Vi undersøger de danske priser i øjeblikket.
[nggallery id=871]
2019 BMW 8-Serie Coupe
Når den næste BMW 8-serie kommer på markedet, fås den i to varianter. BMW M850i xDrive samt BMW 840d xDrive.
Billederne her fra USA er ikke de første vi har modtaget af en 8-serie prototype, der er flere på vej. Og det er til trods, at bilen faktisk allerede er lanceret.
Når 2019 BMW M850i xDrive kommer på markedet, bliver den ikke billig. De nøjagtige danske priser kender vi ikke endnu, men i udlandet starter den omkring 111.900$ dollars, plus et destinations tillæg på 995$ dollars, før den rammer forhandlerne derovre in the states. Det sker omkring den ottende december i år. Diesel udgaven kommer heller ikke til USA, men forbliver en europæisk ting.
Kraftig motor
Under hjelmen på den diesel-drevet 840d xDrive, kommer der en 3,0-liters biturbo motor med 315 hestekræfter og 680 Nm. Den fede M850i xDrive får en 4,4-liters V8-motor med biturbo samt en otte trins gearkasse, som yder 523 hestekræfter og 750 Nm. 0-100 km/t klares på 3,7 sekunder i den sidstnævnte udgave, mens topfarten rammes ved 250 km/t.
Den nye BMW 8-Serie kommer med en lang række af standardudstyr, som f.eks LED forlygter med BMW’s nye LaserLight teknologi til at oplyse vejen foran dig. Dertil får den adaptiv undervogn, for en mere behagelig kørsel. I kabinen kommer den med BMW Individual Merino læder og en 12,3-tommer digital instrumentering samt en 10.25 tommer skærm til infotainment delen. På lydsiden får den hele 16 højtalere fra Harman Kardon.
M-varianten er på vej
Hvis du synes at din 8-serie skal være ekstra dyr, kan du bare putte flere ting i den. Her taler vi om kulfiber tag, kulfiber dele på kofangerne som også giver en diffuser bagpå, tagspoiler i kulfiber og sidespejlekapper i kulfiber. Derudover kan du putte glas hen over gearskifteren i midten, på iDrive kontroller knappen, på start/stop knappen samt på lyd volume knappen. Dertil kan du udskifte højtalerne med et surround sound system fra Bowers & Wilkins.
Vil du have BMW 8-serien uden tag på, så må du vente lidt endnu. Rygterne siger at en BMW M8 er på vej, samt en 8-Serie Cabriolet, mens det spås at der i fremtiden også vil kunne købes en fire-dørs 8-Serie Gran Coupé. De danske priser kender vi ikke endnu.
[nggallery id=872]
2019 BMW X7
Det er ikke længe siden, at vi modtog billeder af den kommende BMW X7. Den blev nemlig spottet i Tyskland, på en rasteplads sammen med den kommende BMW Z4 Cabriolet. Men test-chaufførerne har også en prototype tilgængelig i USA, som ses på disse billeder fra Jesper.
Hvis vi lige skal gentage os selv fra den tidligere artikel, så vil præmieren på den kommende BMW X7 kommer til at ske i slutningen af året, formentlig på dette års Los Angeles Auto Show. Derefter kommer de første modeller på markedet i starten af 2019, mens en yderligere endnu større BMW X8 SUV-model er blevet rygtet, skulle komme på markedet, i 2020.
Du kan læse meget mere om 2019 BMW X7 her.
[nggallery id=873]
2019 BMW X4 M
Af de kraftigste modeller i denne artikel, slutter vi af med den næste 2019 BMW X4 M.
Prototypen på billederne er pakket meget ind, så det er svært at se bilens mange detaljer. Men et billede er allerede havnet på nettet tidligere, hvor den nye X4 M ses uden en eneste sløring.
Bagpå den kommende BMW X4 M kommer der en ny diffuser, som gør plads til bilens fire store afgangsrør. Den får samme sidespejle-design som sin noget større bror, X6M, mens der rulles afsted på 21-tommer fælge.
Under hjelmen får BMW X4 M højst sandsynligt en 3,0-liters motor med biturbo, som vi også finder i BMW M3 og BMW M4. Det er dog ikke officielt bekræftet endnu. Motoren yder omkring 475 hestekræfter.
Bilen bliver en anelse lavere end den nuværende model, samt større hjul, bredere dæk og større bremser. Det skal være med til at give bilen en bedre manøvrering.
I kabinen bliver den opgraderet med tilsvarende design som de andre BMW-modeller, mens vi kan forvente Alcantara og kulfiber dele rundt om i kabinen.
BMW X4 M spås at få sin debut før slutningen af i år, og komme på markedet i starten af 2019. Den normale X4 og X4 M40i kommer dog allerede til forhandlerne i USA i denne måned.
Det er begrænset hvad vi kender til priser endnu, men vi undersøger nærmere.
[nggallery id=874]