Et læsertip om en prototype i København, førte til disse billeder og video

Her til morgen fik vi et læsertip fra Philip Zohard om, at en prototype holdt parkeret i København. Uden at vide nærmere om hvilken bil det var, tog vi ind for at finde den.

Det viste sig at være den kommende Citroën DS7 Crossback, som blev vist frem for første gang, på dette års Geneve Motor Show 2017.

Ny kompakt premium-SUV

Den kommende Citroën DS7 Crossback er den første i den nye serie, som skal lægge grund for det kommende design for DS-modellerne. De første varianter kommer i forhandlerne omkring Januar 2018.

Franskmændende vil sælge en SUV til kunderne, i et nyt premium segement. Det skal være en SUV på størrelse cirka med en Audi Q5, men til Q3 priser.

I kabinen bliver du mødt af lædersæder, to 12-tommer skærme (otte tommer skærm til de mindste varianter), der blandt andet giver bagsæde passagererne adgang til navigation og bilens multimedia. Dertil kommer den med dobbelt-glas akustiske ruder, massage i sæderne, og næsten en kvadratmeter læder på dørsiderne, armlænet og instrumentbordet.

Pladsmæssigt skal der være rum nok til fem voksne, og et 550-liters bagagerum, som kan forøges til 1750-liter ved at lægge bagsæderne ned. Og man får ikke problemer med mindre benplads bag i, da den nye elektriske bagaksel for de firehjulstrukne hybrid varianter, ikke kommer til at stjæle fodplads på gulvet. Bilen får indbygget en vejscanner, som kan afslører huller og ujævnheder i vejen. Lidt ligesom Mercedes’ ‘Magic Ride’ system. Det vil give bilen en langt bedre komfort, da støddæmpere og andet automatisk justeres ind, til at tage imod stød og bump.

Citroën DS7 Crossback kommer kun som en fem-personers bil, og der er ikke planer om en større syv-personers.

Lygterne bliver med fuld LED teknologi, hvor blandt andet blinklysene får det kendte “Audi-løb”, hvor blinklysene ikke bare blinker, men “løber” ud til  den side, man skal dreje til. Så får den selvfølgelig også LED kørelys foran. De 3D-formede baglygter, er med til at give bilen et unikt udseende.

Bygget på dele-platform
Når Citroën DS7 Crossback kommer på markedet, vil den være bygget på PSA-koncernens EMP2 platform, der deles mellem Citroën, Opel og Peugeot. Modellerne Peugeot 3008, Opel Grandland og Citroën DS7, skulle efter sigende dele denne platform.

Under hjelmen kommer den med flere varianter inden for benzin, diesel og hybrid. Den kraftigste model bliver en plug-in hybrid der sammenlagt vil yde 300 hestekræfter, og som får en ny otte-trins automatgearkasse. 200 af hestekræfterne kommer fra brændstof motoren mens de sidste 100 bliver leveret fra to elektriske motorer. Under bagsædet vil et 13 kilowatts lithium-ion batteri være placeret.

Mindst kraftige variant, bliver en 130 hestes PureTech benzinmotor, med en seks-trins manual gearkasse. Næste bliver en 180 hestes benziner, med otte-trins automatgearkasse, som følges op af en 230 hestes benziner med samme otte-trins automatgearkasse.

På dieselsiden kommer der en BlueHDi med 130 heste og enten seks-trins manuel eller otte-trins automatgearkasse, samt en 180 hestes diesel med otte-trins gearkasse.

Slutteligt kommer den kraftige E-Tense Hybrid, som får den otte-trins automatgearkasse.

Alle varianterne bliver med forhjulstræk, pånær den sidste E-Tense Hybrid. Og umildbart kommer alle varianterne med start-stop, pånær den 180-hestes diesel.

Der er ingen informationer omkring priser endnu, men salget af bilerne burde starte i slutningen af i år.

Skal ramme de små crossovers
Når Citroën DS7 Crossback lander for alvor, bliver det biler som Lexus NX, Audi Q3, Range Rover Evoque og BMW X1, som konkurrencen skal tages op imod. Om den kan gøre det lige så godt som dens rivaler, må tiden vise!

[nggallery id=647]

[nggallery id=648]