Hvad vi først troede var den kommende BMW X7, viste sig at være den mindre model X5

Endnu en prototype i København
Det er efterhånden ikke usædvanligt, at man kan finde de fleste bilfabrikanter lægge og teste deres kommende modeller, andre steder end Nürburgring og det nordlige Sverige.

Det seneste lange stykke tid og år, er vi selv stødt på en hel del prototyper, som pludselig dukker op i de københavnske gader.

Det sker formentlig som led i, at bilerne enten er på vej til Sverige eller Tyskland, men på vejen svinger ind forbi indre København, for at få finjusteret og testet nogle fodgænger- og cyklistgenkendelses systemer. Det er nemlig før blevet bekræftet, at København er den bedste by, til at teste den slags i.

BMW tester kommende X5
Det var atter engang et tip fra en læser, der fik os på sporet af prototypen. Og hvad vi i første omgang troede var den kommende BMW X7, er nu bekræftet at det er den kommende BMW X5 – altså modellen mindre. De to ligner også utrolig meget hinanden, specielt i denne mundering.

Prototypen for BMW X5 er allerede blevet spottet flere gange i det nordlige Sverige under vintertests, men nu har bilen altså bevæget sig mere sydpå.

Bilen kommer på markedet i 2018, og vi kan forvente en præsentation af den i slutningen af 2017.

Til trods for at bilen er pakket godt ind, så kan man alligevel se at designet bliver markant anderledes på den store SUV, til forskel fra den nuværende. Man kan se at den får en mere ‘spids’ næse, hvor de to nyre/grille bliver markant større, mens forlygterne ser ud til at blive en anelse smallere og bredere. Taglinjen er en smule mere aerodynamisk, men det kommer højst sandsynligt ikke til at påvirke bilens kabineplads. Bagpå er der sat et par fede afgangsrør på kofangeren, men desværre lød denne model ikke af noget. Det var en diesel variant, der lød som om det var en mindre motor.

Deler platform med 7- og 5-serien
Når BMW X5 kommer på markedet, så bliver den bygget på BMW’s nye CLAR platform. Det betyder, at den kommer til at dele platform med den nye BMW 5- og 7-serie. Og selvom den ser større ud end den nuværende model, så burde den få et vægttab på omkring 100 kilo.

Selvom den model vi har set, ikke lød af noget vildere, så er den tidligere blevet spottet i Nordsverige, hvor det kunne høres at modellen var anderledes. I programmet for BMW X5 kan der forventes tilsvarende motorer, af dem vi kender idag. Der kommer blandt andet en række-sekser, en V8-variant, en fire-cylindret med plug-in hybrid til de grønne samt senere burde der lande en BMW X5 M på modelprogrammet. Hvad de hver især yder, vides ikke endnu.

For at tage kampen op mod de mange konkurrenter der efterhånden er i dette segment, er BMW i gang med at bygge en BMW X7-variant også. Den skal tilbyde de samme ting, men med en sæderække mere. Dertil skulle der komme en ultra-luksus variant, hvor der kun er plads til fire personer og hvor prisen for en fuldudstyret model vil komme langt over 100.000 dollars (før afgifter mm.).

[nggallery id=652]