Vi har modtaget et læserbillede, som viser den kommende A-Klasse

Foto: Exotics in Denmark , Phillip Olsen og Oliver Roed

Vi har fået tilsendt disse billeder, af den kommende 2019 Mercedes-Benz A-Klasse. Billederne viser en meget tidlig prototype, hvilket afsløres af den meget tildækkende camouflering, som bilen har over alt. De seneste billeder viser prototypen, mens den kører rundt i gaderne i Prag.

Selvom vi ikke har nogle interiør billeder af prototypen endnu, så ved vi fra andre spionfotos, at den nye A-Klasse vil adoptere det store digitale instrumentering fra de større Mercedes-modeller. Det betyder at du får to digitale skærme, som viser bilens omdrejninger mm. Skærmene vil naturligvis være en smule mindre, end dem i de større modeller fra Mercedes’.

Den nye 2019 Mercedes-Benz A-Klasse bliver bygget på MFA platformen, som vil give bilen en længere akselafstand og mere plads i kabinen. Den bagerste siderude indikerer ligeledes, at bagdørene vil blive en anelse længere end hidtil.

Mercedes-Benz har allerede annonceret, at den nye A-Klasse tidligst vil komme på markedet i 2018. Først kommer den som en fem-dørs hatchback, som man kan se på de sidste nye billeder vi har modtaget. Hatchback modellen vil blive fulgt op af en længere række af modeller i den forhjulstrukkede familie, mens der for første gang nogensinde kommer en A-Klasse Sedan på markedet.

Dertil slås der tvivl om, om der også vil blive produceret en crossover variant, som skal lægges mellem modellerne GLA og GLC. Dertil spås det også, at der kommer en ny model. Den skal være kraftigere end A250 modellen, men lægge under topmodellen A45. Det seneste nye tyder på, at den får navnet A30 eller noget lignende.

På motorprogrammet forventes det, at Mercedes og Renault har slået sig sammen igen og bygget en 1,4-liters benzinmotor med kodenavnet ‘M282′. Den skal være at finde, i udgangsmodellen. En noget mindre 1,2-liters er dog også på tale, men det er tvivlsomt om Mercedes’ vil benytte sig af denne motor, eller om den udelukkende vil være at finde i Renault’s modeller. Næste i motorprogrammet er en ‘M260′, som vil være en 1,6-liters motor mens man i toppen finder en 2,0-liters blok. Formentlig kommer de kraftigste motorer ligeledes med hybrid teknik.

Kilder tæt på Mercedes’ R&D center i Sindelfingen, er blevet citeret i Autocar for at afsløre, at der kommer en 2,0-liters turbodiesel under navnet ‘OM654’. Den kommer i tre forskellige varianter, samt med en hybrid version der vil benytte sig af en elektrisk teknologi. Plug-in hybrid varianten får en ni-trins dobbeltkoblings automatgearkasse, og vil have nok kapacitet på batteriet til at kunne køre 50 kilometer alene på batteriet.

I toppen af modelprogrammet kommer A-Klassen som en A45 i to varianter. En med 400 hestekræfter og en anden, kaldet ‘Predator’, som yder endnu mere takket være hybrid-teknologien. Den sidstnævnte skulle komme sidst på året.

[nggallery id=678]