Opstrammet Aston Martin V8 Vantage S
Aston Martins smukke V8 Vantage fås nu i en specialversion med det efterhånden godt brugte tilnavn ‘S’. S for ‘Sport’, naturligvis. S-versionen kommer med en række forbedringer af motor, undervogn og karosse, og er tilgængelig både som coupé og roadster.
Motoren er godt nok den samme som hidtil – det vil sige en 4.7 liters V8. Men den er blevet optimeret og yder derved lige 10 hk ekstra, så du får fornøjelsen af 436 hk, tilgængelige fra 7.300 omdrejninger. Momentet har også fået et hak opad, så kurven topper på 490 NM ved 5000 omdrejninger.
En mere interessant nyhed er imidlertid den nyudviklede syvtrins Sportshift II-transmission. Det er en automatisk styret manuel gearkasse. Tilsyneladende tror Aston Martin ikke så meget på dobbeltkoblingsteknologien; i hvert fald har Sportshift II kun én kobling, og englænderne lægger vægt på, at det har sine fordele i kraft af lavere vægt og mindre avanceret teknik. Gearskiftene mellem de syv trin skulle ske meget hurtigt, og effektiviteten kan yderligere forbedres ved tryk på en ‘Sport’-knap.
Inspirationen til modifikationerne af det ydre design kommer fra storebror V12 Vantage, og det kommer først og fremmest til udtryk ved en lavere og mere markant forkofanger, med større luftindtag til motor og bremserne ved forhjulene. Undervognen er blevet udstyret med nye fjedre og støddæmpere, ligesom baghjulene er bredere for øget vejgreb og stabilitet.
Hvis ikke det giver stabilitet nok, kommer Vantage V8 S også med en håndfuld af elektroniske hjælpemidler, herunder DSC (dynamisk stabilitetskontrol), HBA (hydraulisk bremseassistent) og HSA (hill-start assistent).