Biltest: Opel Insignia
Opel Insignia kan let forbindes med at være Opels svar på en Passat CC. Og når vi har prøvet en Passat, så ville det være ret oplagt at prøve en Insignia også.
Bilerne er nemlig design mæssigt ret ens fra front til ende, hvor de begge har et ret Coupé design der ses på den måde de slutter af på bagi.
-Dertil ville det jo være sjovt at kunne sammenligne dem når man jo netop har prøvet dem begge.
Insignia
Så her går vi i gang!
Insignia er latin, og betyder emblem eller symbol.
Men om der er så meget symbol i denne bil, er svært at sige. I følge Opel selv, er det dog en ny bil, et nyt navn og en ny ambition, som med sit banebrydende design og advanceret teknologi, sætter Opel på nye baner for fremtiden.
Så på en måde symbolisere den fremtiden, og det skulle ikke undre os, hvis den gik hen og satte nogle design-standarder på de øvrige modeller, da dette jo ofte sker når en producent lancere en ny model.
Men Insignia er også en ny tid i Opels historie, da den gamle Vectra bliver afløst af denne.
Pris og færdigheder
Igen er den designmæssigt rigtig pæn og klart en af vores favoritter.
Den harmonerer rigtig godt hvor end man ser den fra, både på fronten og bagende, lygte design og ikke mindst kabinen. Rattet er tilpas stort, og langt fra For kæmpe. Og selv om området med indstrumenterne virker stort, så er rattet tilpasset så du netop har indblik i alt hvad der sker, uden at rattet er for klodset, og så lægger det utroligt godt i hænderne.
Modellen vi prøvede var en 2.0 CDTI med 130 hk. i en rigtig fed original “Olympic White” hvid farve.
Og noget af det første vi lagde mærke til, var bundtrækket.
Der findes nemlig diesel biler, som er sløve i de lave omdrejninger, men det er ikke tilfældet med denne. Gearkassen var også rigtig behagelig og direkte, så det kan gå jævnt fremad hvis man ønsker det.
Og hvad angår karosseri og mål er bilen faktisk større end Passaten hvilket gør at man har lidt mere at flytte rundt med.
Men dette gøres faktisk ganske let og det føles heller ikke i denne bil, som om man faktisk køre rundt med et monster på næsten 2000 kg.
Dertil har den rigtig god plads for både chauffør og passagerer, og de originale sæder som findes i denne model, er ganske udemærket.
Man sidder godt, har et godt overblik og de støtter udemærket under kørsel.
Skulle man overveje denne bil, fås den til en pris fra 299.900, hvilket jo er stykvis under 100.000 kr. mindre end den billigste Passat – Dog er kvaliteten forskellig, men derved ikke sagt at denne bil ikke er ganske udemærket.
Til denne pris fås Insignia med en 1.8-liters motor der yder 140 hk, med en kilometer distance pr. liter på 12.8 km/liter.
Dertil fås der et hav af udstyr som man hurtigt kan købe sig fat i, alt fra fælge til indtræk til små detaljer og meget mere.
Bil til hele familien
Man kan hurtigt blive enig med sig selv om, at denne bil gør sig godt i gadebilledet og man har også en god mavefornemmelse når bilen køres, og på billederne gør den sig jo også rigtig godt.
Dette kunne nemt gå med til at en familie far der netop stod og skulle købe familiens næste bil, kunne spare sine penge lidt under denne Finans-krise periode, og netop vælge en Opel Insignia. For bilen går på mange punkter godt fra sig, hvad angår udstyrs muligheder, rummelighed, overskuelighed, køreegenskaber og vigtigst af alt – Plads.
Bilen fås som 5-dørs og 4-dørs, og senere på året kommer den som en såkaldt Sports Tourer.
Allerede som 5- og 4-dørs, rummer den en bagagerums plads på henholdsvis 500 og 530 liter, med alle sæder slået op.
Slås disse ned, er tallene ca. det dobbelte, nemlig 1020 og 1030 liter.
Når der som forventet til Maj bliver introduceret den stationcar version af Insignia, nemlig Sports Tourer, vil bilen kunne fås med en bagagerums plads på helt op til 1530 liter! – Så er der både plads til søster, hendes veninder og alt deres bagage plus en tur til tyskland.
Og kan man lide at ens bil er noget specielt, så kan det nævnes at bilen er kåret som Årets bil 2009!
Vi har til denne artikel været ude og høre lidt nærmere omkring hvad prisfaldet på denne bil vil være over en typisk periode af 3 år, og til dette har vi efter tip fra vores gode ven Ebbe Sommerlund, hevet fat i manden med hjernen på dette område – Niels Grøftehauger fra www.Bilpriser.dk.
Som udgangspunkt har vi taget den billigste model, som er den 140 hestes 1.8 med pris på 299.900.
I følge Niels vil bilen falde med 44% på 3 år, omfattet at bilen kører 60.000 km, overholder div. services og lign.
´Til sammenligning har Niels undersøgt, at en tilsvarende Passat CC med 1.8 motor, falder med samme 44% på de 3 år, med de samme krav.
Dvs. at du på dine tre år burde kunne sælge din bil igen til ca. 132.000 kr.
Priser
Prisen på Opel Insignia varierer selvfølgelig efter efter valg af motor, udstyr og version.
Opel har mange forskellige kombinations muligheder, og vi har taget udgangspunkt i 3 forskellige benzin versioner:
Essentia – Eksempel på pris af en; 1.8, 6-trins manuel gear (140hk) – 299.900,-
Edition – Eksempel på pris af en; 2.0 Turbo, 6-trins manuel gear (220hk) – 409.900,-
Cosmo – Eksempel på pris af en; 2.8 V6 Turbo 4×4 (Firehjulstræk), 6-trins manuel gear (260hk) – 547.800,-
De tre versioner har hver deres index og muligheder for forskelligt udstyr. Ved nærmere info omkring udstyr og modeller tjek www.Opel.dk eller få en folder hos din forhandler.
Til slut vi vil godt takke Thomas Harvej Larsen fra Andersen & Martini Amager, som gjorde dette muligt for os.
Testkørere: Niki Funch / Thomas Christiansen
Artikel af: Niki Funch
Foto: Niki Funch / Thomas Christiansen
Teknisk boks
Opel Insignia Edition, 2.0 CDTI, 6-trins manuel gear (130hk)
Karosseritype: Coupe
Døre: 4
Siddepladser: 4 (2+2)
Cylindre: 4
HK/Moment: 130HK/300NM
Topfart: 204 Km/t
0-100: 11.1
Km/l: 14.9
Ekstraudstyr: Bi-xenon, 18″ letmetal fælge, premium klimakontrol.
Pris: 403.311 kr.
Udstyrspakker: OPC-Line 1, Udsynspakke, komfortpakke mm.
Startpris: 299.900 kr.
Forhandler fakta
Lokaliseret: Englandsvej 386, 2770 Kastrup
Telefon: 3693 1200
Email: Tl@a-m.dk
Forhandler: Andersen & Martini
Hjemmeside: http://www.A-M.dk
[nggallery id=9]