I-Shift DC gør lastbiler til sportsvogne
Den nye gearkasse til Volvo lastbiler, beskrives som en der gør de store køretøjer til en sand sportsvogn. Den nye I-Shift DC gearkasse, afsløres i den nye reklamefilm fra Volvo Trucks, som viser en parkeringsvagt ved Casino San Remo i Italien, der på sin første dag på jobbet skal parkere en ny Volvo FH.
“Da det gik op for mig, at jeg skulle parkere lastvognen, var jeg ved at få et hjertestop. Jeg tænkte: Hvordan skal jeg parkere den her?” fortæller Ambrogio Adani.
Men ved hjælp fra den nye I-Shift DC gearkasse, var der mange ligheder til de sportsvogne, som Ambrogio normalt plejer at parkere. For I-Shift DC består nemlig af to gearkasser – et system man kender fra mange sportsvogne. Og Volvo er nu den eneste producent, som tilbyder denne type gearkasse til de helt tunge lastbiler.
“I-Shift kan beskrives som to parallelt sammenkoblede gearkasser. Når det ene gear er aktivt, vælges det næste gear på forhånd på den anden gearkasse. Under selve gearskiftet udkobles den første gearkasse i nøjagtigt samme øjeblik, som den anden gearkasse kobles ind, så gearskiftene foregår uden afbrydelse af kraftoverførslen. Resultatet er en langt jævnere og lettere kørsel,” siger Astrid Drewsen, produktchef for drivliner i Volvo Trucks.
Med The Casino fortsætter Volvo Trucks den kommunikationsrejse, der blev lanceret i 2012 og 2013 med en række reklamefilm.
“Med vores seneste film fortsætter vi fortællingen om vores tekniske innovationer på en måde, der ikke kun er relevant for folk, der er interesseret i lastvogne, men også for et bredere publikum”, siger Claes Nilsson, adm. direktør for Volvo Trucks.
I-Shift DC bliver tilgængelig fra september 2014 på alle markeder, der sælger Volvo FH med Euro 6-godkendte D13-motorer på 460, 500 og 540 hestekræfter.
Fakta om I-Shift DC
– I-Shift DC er baseret på I-Shift-gearkassen. På trods af de mange nye komponenter er den nye gearkasse kun 12 cm længere end en almindelig I-Shift.
– I-Shift DC skifter gear uden afbrydelse af kraftoverførslen. Ved kørsel under forhold, hvor det er mere optimalt for gearkassen at springe et par gear over, skifter den gear på samme måde som en almindelig I-Shift.
– I-Shift DC kan skifte gear uden afbrydelse af kraftoverførslen med undtagelse af range-skift, som sker ved skift fra 6. til 7. gear.
– Jævne og rykfri gearskift nedbringer slitagen af drivlinen og resten af køretøjet.
– Brændstofforbruget med I-Shift DC er det samme som med den almindelige I-Shift.
– I-Shift DC kan fås til den nye Volvo FH som alternativ til I-‑Shift og den manuelle gearkasse.