Ford lancerer nu den næste Ford Focus ST, der betegnes som en baneracer til hverdagen

https://www.youtube.com/watch?v=EqGiTaUWrto&t

Fjerde generation af Ford Focus ST kommer nu på markedet, og byder på en 2,3-liters EcoBoost motor under hjelmen. Den yder 280 hestekræfter og 420 Nm, og leveres både som hatchback eller som stationcar.

Men det er ikke nok, for Ford Focus ST kommer også som diesel, og det betyder en to-liters EcoBlue-dieselmotor, som yder 190 hestekræfter og 400 Nm.

Det er samme hold af udviklere hos Ford, som også stod bag Ford Fiesta ST samt den ekstreme Ford GT. Derfor er der store forhåbninger, til den næste Focus ST.

Begge biler fås enten med en 6-trins manuel gearkasse eller en 7-trins automatisk gearkasse.

Nye køreindstillinger

Når den nye Ford Focus ST kommer på markedet, kan den køres i forskellige Drive Mode-køreindstillinger. Det gør den behagelig til de stille ture, og fræk og sporty til banekørsel.

Undervognen kan fås som adaptiv (CCD), og byder blandt andet på en avanceret bagaksel med uafhængige hjulophæng.

Ford Focus ST er bygget på C2-platformen, som er dedikeret til den enkelte bil. Undervognen er tilmed forstærket, til forskel fra den ordinære variant.

Flere nye dele

Blandt de mange dele som er udviklet specielt til varianten, er blandt andet bremserne og de nye motorer.

I motorrummet er der kommet op til 12 procent flere hestekræfter og 17 procent mere moment, og en ny firecylindret 2,3-liters EcoBoost motor, som nævnt yder 280 hestekræfter i benzin-versionen mens diesel-udgaven yder 190 hestekræfter på en 2-liters EcoBlue-dieselmotor. 0-100 km/t kan klares, på bare seks sekunder.

Gearkassen i Ford Focus ST kan enten være en manuel eller automatisk. Vælger man  den automatiske, er det også en nyudviklet gearkasse på syv trin.

For første gang fås bilen med køreindstillingerne Drive Modes. Det giver fed underholdning eller komfort, alt efter humør. Der kan vælges mellem Slippery/Wet, Normal, Sport (hvis du har Performance-pakken) og Track. I sidstnævnte justeres systemerne eLSD, CCD, EPAS samt speederresponsen og den elektroniske lydforstærker, mens klimaanlægget tilpasser sig.

På rattet kan du tilgå Sport-mode direkte, via knappen på det fladbundede rat. Derudover kan du via Mode-knappen på rattet, tilgå de forskellige muligheder i Drive Mode-køreindstillingerne.

Når Track-indstillingen vælges, bliver bremsernes respons mere direkte og kontant. Styretøjet bliver tungere og giver mere feedback fra vejen, mens speederen reagerer hurtigere. Spærredifferentialet eLSD giver maksimalt greb mens ESC-systemet træder lidt ud i mørket, så du har fuld kontrol over Ford Focus ST.

Dertil bliver Focus ST den første forhjulstrukne Ford, med elektroniske styre spærredifferentiale (eLSD).

Bremserne er opgraderet til nogle større komponenter både foran og bagpå bilen. De større skiver måler foran 330×27 mm og kommer med dobbelt-stempel-kalibre. Bagpå sidder 302×11 mm skiver. Under udviklingen har man testet bremserne efter forholdene for Ford GT, og bremserne udviser næsten fire gange så stor ydelse hvad angår stabilitet og bremseevne.

Skal du have Launch control i din Ford Focus ST, må du op og have fat i Performance-pakken til Focus ST 2,3-liters EcoBoost variant, som også giver røde bremsekalibre.

I kabinen bydes du velkommen, af nye Recaro-sportssæder, der som standard kommer i farven Ebony. Kunderne kan vælge mellem flere varianter af materialer, som f.eks læder, dellæder og Mico Dinamico-elementer.

Lander i Danmark til sommer

Når den nye Ford Focus ST kommer til Danmark, bliver det i udstyrsvarianterne ST2 og ST3.

Vi kender i øjeblikket ikke priserne på bilerne, men de lander i forhandlerne i løbet af sommeren 2019.

[nggallery id=1019]