Biltest: Mitsubishi Colt Ralliart
Den nyeste generation af Mitsubishi’s model Colt, har fået et nyt look.
Denne gang med Lancer fronten der giver bilen et mere sporty og aggressivt udseende, og det er kun endnu bedre når Colten vi har fået stillet til rådighed, er topmodellen Ralliart, som med sin 1,5 liters turbo motor med 150 hestekræfter, virkelig formår at sætte den nye front i karakter!
Ralliart er Mitsubishi’s svar på en GTi, og hvis man sammenligner priser, udstyr og motor med andre bilfabrikanters GTi modeller vil man helt sikkert synes om Ralliartens pris. Kun 214.998 kr. for en 3-dørs model og for 6000 ekstra får man en 5-dørs, så det er klart en konkurrencedygtig pris.
Vi prøvede 5-dørs modellen der med sin egenvægt på 1090 kg. klarer 0-100 km/t på 7,6 sekunder – 0,2 sekunder langsommere end 3-dørs modellen.
Udadtil ved første øjekast viser Ralliarten ikke den gemmer på en turbomotor med 150 hestekræfter, og slet ikke i 5-dørs modellen som giver bilen et endnu mere anonymt look. Det er faktisk kun et sæt mørke 16” alufælge, en større rørhale, sideskørter og to diskrete ”Ralliart” emblemer som afslører at det ikke er en helt normal Mitsubishi Colt, men en model med en ekstra portion køreglæde!
Styringen er hård som i en bil uden servo – og kontant som en racer, og den opstrammede undervogn sørger for god kontakt til vejen, gearskiftet er fast og ligger godt i hånden, og jeg finder den største køreglæde ved ca. 3000 omdrejninger når turboen begynder at fløjte og bilen får et skub fremad – Det giver et smil på læben hver gang der bliver trådt lidt ekstra på pedalen til højre!
-Den 1,5 liters MIVEC turbomotor har en topfart på 210 km/t og kører ved blandet kørsel 14,7 km/l, hvilket jeg synes er et acceptabelt tal.
Genial til prisen
Colten er en dejlig støjsvag bil, men ved de høje omdrejninger savner jeg dog lidt noget mere brøl fra motoren og hvæsen fra potten, så man rigtig kunne få fornemmelsen af ”Ralli”.
Kabinen er der ikke gjort det store ud af, den er lidt for plastik, grå og kedelig. Dog er den udstyret med nogle sportsprægede stofsæder der giver en tilpas god støtte der samtidig er behagelige at sidde i.
Aluminiumspedaler, ”Ralliart” indstigningslister, læderrat og lædergearknop er også en del af Ralliart modellens standardudstyr. Dog er et ladetryks-ur savnet, da det ville ha’ givet et ekstra pift til kabinen.
På anlægssiden er bilen med radio/CD med MP3-afspiller, AUX indgang og 6 højttalere, og selve anlægget i bilen lyder ikke overvældende, men udmærket når man tager hele bilens pris i betragtning.
Nu kunne bilen måske lyde som en lille gokart der kun henvender sig til de unge købere, men bilen har også en fin rummelighed og i 5-dørs versionen kunne den sagtens egne sig til den friske familiefar, som vil have en ny og billig bil der gerne må være kvik og skal have plads til både kone og børn, eller i 3-dørs til den unge uerfarne billist der skal have sin første bil.
For bilen er letkørt og hvis man kører med hoved det rigtige sted så det absolut en fed begynderbil.
– Men det er nok det unge publikum der vil få mest glæde ud af den. Vi var i hvert fald kede af at aflevere bilen tilbage…
Testkører og artikel: Thomas Christiansen
Foto: Sebastian Pichard
Teknisk boks
Mitsubishi Colt Ralliart, 1,5 Turbo 5-trins manuel gear (150hk)
Døre: 5
Siddepladser: 5 (2+3)
Cylindre: 4
HK/Moment: 150HK/210NM
Topfart: 210 Km/t
0-100: 7.6
Km/l: 14.7 (Blandet kørsel)
Pris: 189.900 kr.
Udstyrspakker: Ralliart
Startpris: 214.998 kr. (3-dørs)
Forhandler fakta
Lokaliseret: Spontinisvej 5, 2450 København SV
Telefon: 3617 7777
Email: cmt@vaf.dk
Forhandler: Valby Autoforum A/S
Hjemmeside: http://www.vaf.dk
[nggallery id=12]