Porsche Boxster har altid været lidt af en frisør racer, men nu er der andre boller på suppen

Porsche Boxster har altid været lidt af en frisør-racer, og de første generationer var lidt kedelige. Ideen med at lave en to-personers cabriolet, baseret på 911’ernes udseende var fin, men det har aldrig helt endt med at blive en fuldendt drøm, som de tilsvarende 911-modeller.

Men med tiden er Boxster vokset både i bredde og i længde, og langt om længe er der kommet en platform som gør, at Boxster endelig er blevet noget af en køremaskine.

Har elementer fra det gamle design

Med den nye Porsche Boxster, har man adopteret mange af de nuværende design-linjer fra de tilsvarnede 911-modeller, men bagenden har et design som trækker mange paralleler fra de gamle designs.

Udvendigt er den blevet meget lang og bred, og det hjælper med til at bilen er blevet ultra stabil. Den nye Boxster føles som en rigtig sportsvogn når du presser den, men samtidig er komfortabel og brugbar i hverdagen. Og så sidder du meget lavt – de medkørende trafikanters biler, er pludselig meget høje, og samtidig når du går tilbage til en normal personbil igen, vil du føle at du nærmest står oprejst under kørslen, mens du sidder i sædet, for i Boxster ligger man meget ned.

Trods bilen størrelse med den lange front og bredden, vænner man sig hurtigt til det under kørslen. Det er først når du rammer nogle smalle veje eller steder med lidt plads, at du bemærker den markante sportsvogn.

Er det en frø?

Den grønne Viper Green farve, som pressebilen er leveret med, er noget der deler vandende. Mange tænker om det er en Playmobil der kommer kørende eller en frø på fire hjul, og det er noget man skal vænne sig til. Men med tiden klæder den faktisk bilen ganske fint, da den fremhæver de mange frække detaljer og bilens design. En sort farve havde fået den til at forsvinde, og en hvid eller grå havde nok været lidt kedelig.

Og så trækker den opmærksomhed. Rigtig meget, opmærksomhed. Så du skal ikke pille næse i bilen, eller købe den i grøn, hvis ikke du vil have folk kommenterer på den. Dog har det hele vejen igennem været smil og positive kommentarer der kom med på vejen, og vi er blevet genkendt hvorend vi har kørt den.

Når kluden skal af

En af de rigtig fede ting ved den nye Boxster er tiden det tager, at få taget af. Og du køber selvfølgelig en cabriolet, for at køre med taget nede og få solen i ansigtet.

Og til denne funktion, går det stærkt. Nu kan du høre bilens motorlyd endnu bedre, men desværre får man også en del vind ind i kabinen, selvom der både er vindskærm monteret bagved og vinduerne er oppe.

Knappen til at få kalechen af med sidder i midterkonsollen, solidt placeret mellem knapperne til undervogn, sportsudstødning og antispind mv. Det er en lang aluknap delt op i to, hvor du øverst tager den af, og nederst tager den på.

Start bilen med udstødningen aktiveret

Hvis du gerne vil have din Porsche 718 Boxster GTS til at lyde af noget når du starter den, så kan du med fordel lige sætte tænding på, og trykke på udstødningsknappen. Det vil give et mindre brøl i gaden, når motoren tændes.

Mange vil nok mene, at en Porsche skal være lidt mere lydløs, men det er faktisk ikke fordi at der går for meget ‘banjo’ i den, når man gør sådan. Først i Sport eller Sport+ indstillingerne, laver den ekstra meget larm, og prutter ved gearskift.

Kabinen er proppet med lækkert udstyr

Overalt i kabinen er der lækre materialer. Bilen er spækket med Alcantara, aluminums lister og lækker læder, som er sat sammen med nogle frække syninger. Det er nemt at fornemme, at man i en Porsche bare ér i en anden kalibré, end mange andre biler.

Designmæssigt er den meget enkel, nem og overskuelig. Dog er der mange knapper i midterkonsollen, som er delt op i forskellige ‘arbejdsområder’. Du vænner dig dog hurtigt til, hvad der er til hvad, og alle de frækkeste knapper finder du nederst, tættest på dig selv.

På de ældre modeller fra Porsche, var der tidligere indbygget et håndtag på siderne af midterkonsollen. Men i denne nye Porsche 718 Boxster GTS, er disse ‘håndtag’ placeret i dørsiderne. Og det fungerer faktisk rigtig godt, da din arm ofte lægger til hvile dér, og hånden så automatisk glider ned rundt om håndtaget. I  sådan en køremaskine her, er der sjovt nok ikke “panikhåndtag” oppe ved taget.

Bilens sportssæder er med delvist læder og Alcantara i midten. De kan justeres på 18 måder, så du altid kan finde den helt korrekte køreindstilling, hvad end du skal køre på bane eller på normal vej. Men de koster altså lige over 55.000 kroner, og yderligere over 26.000 hvis de skal beklædes med læder – på bagsiden. Vi havde nok bare valgt nogle lidt mere simple stole, trods disse er meget komfortable, samtidig med du sidder godt og fast i  dem.

I nærkontakt med vejen

Skal du ud og prøve bilens 365 hestekræfter, kan det klart anbefales at den fyres af fra stillestående stand, med bilens Launchcontrol system. Her starter du lidt oppe i omdrejningerne med bremsen aktiveret, før den slippes, og bilen flyver derud af. Er du allerede i rullende fart, føles det ikke nær så voldsomt.

Men det er heller ikke på de lige stræk, at Porsche 718 Boxster GTS har sine forcer, men nærmere i svingene, hvor du nemt kan mærke de store 20″-fælge suger sig til vejen. Og hele vejen op igennem det Alcantara-beklædte rat og bilens styretøj, kan du mærke alle ujævnhederne i underlaget, som en rigtig sportsvogn skal føles.

I mange nye biler er styretøjet blevet så elektronisk, at du ikke rigtig har samme vejfornemmelse, som man bør have. Og det er synd, for det er en stor del af køreoplevelsen, når det tunge styretøj skal tvinges rundt. Og selv når tingene er sat på max, kan Porschen godt danse lidt med bagenden. Men det er aldrig ud i en kritisk tilstand, for bilens næse peger hele tiden præcis derhen, hvor du har placeret rattet.

Når du ligeledes skal ned i fart igen, så er bremserne ikke til at tage fejl af. På en strækning vi fandt, gav en hård opbremsning næsten kvalme, i det de fire-stemplede ventilerede bremser, fik bilen til at stå stille igen, meget hurtigt!

PDK betyder hårde gearskift

Når du bestiller din Porsche 718 Boxster GTS, vil du måske være lidt i tvivl om den skal være med manuel eller den super hurtige automatiske PDK-gearkasse. Testbilen havde PDK-varianten, og den gearkasse skifter bare så afsindigt hurtigt.

Når bilen køres i Normal-indstilingen, er det med helt rene bløde overgange fra gear til gear. Og vil du selv styre det, når du knap at slippe gearvælgeren, før du har ramt det næste gear. Sætter du derimod bilen over i Sport eller Sport+, så får du mere markante og hårde gearskift. Specielt på nedgearingen, hvor det ofte godt lidt kan lyde som om, at det belaster gearkassen ret meget, ud over de ryk det giver i bilen.

Til hverdag er der plads til bagagen

Skal du blot ud og køre i din Porsche 718 Boxster GTS i hverdagen, skal du ikke være bange for om der er plads til din bagage.

I kabinen er der ikke mange muligheder for at tage ting med ind, men både bagi og i bilens store front, er der placeret bagagerum. Bagi er det højt og bredt, og her kan der lægges en masse mindre elementer, mens der foran både er bredde og en markant dybde som gør, at du faktisk kan have en hel person nede i ‘hullet’, uden problemer.

Derfor kan du sagtens have dine kufferter og tasker med, uden problemer. Flere gange var vi ret enige om, at denne bil kunne være fed som tur-bil ned gennem Europa, f.eks på baggrund af denne kapacitet i bagagerummene.

Men det betyder også, at du ikke bare som sådan kan komme til den frække Boxer-motor. Den er nemlig gemt væk, helt væk. Så der er ingen mulighed for lige at åbne op, og vise gutterne hjertet i din nye maskine, men du kan dog stadigvæk godt påfylde diverse væsker.

De Tørre Tal
Mærke/Model: Porsche 718 Boxster GTS
Motor:  2,5-liters turboladet boxermotor, 4 cylinder
Gearkasse: 7-trins PDK Automat gearkasse
HK: 365 hk (ved 6.500 omdr./min)
Moment: 430 Nm
0-100 km/t: 4,3 sek.
Topfart: 290 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm): 12,2 km/l
Pris: Starter fra 1.507.560 kr. Testbil m. udstyr 1.980.087 kr.

[nggallery id=898]