Biltest: Honda Jazz
For fyrretyvende år i træk var det tid til at vælge ”Årets Bil”.
En kold og våd eftermiddag, onsdag d. 22. oktober omkring kl. 14.00 blev det så afgjort, på FDM Jyllandsringen i Silkeborg.
29 biler var i feltet til kåringen af ”Årets Bil” 2009.
Det tager 3 dage at komme frem til et finale felt på kun 5 biler. Ud af i alt 29 biler blev Honda for første gange vinder af titlen. En titel som har stor betydning i bil branchen, og man forventer derfor at det er årets bil der bliver valgt.
Når man giver en sådan titel til noget, kræver det derfor også en række krav, som skal være opfyldt.
Det er 21 medlemmer fra Motorjournalisternes Klub Danmark der står for kåringen af ”Årets Bil” og de krav de har at arbejde med er specielt 3 punkter.
Bilen skal være på marked inden udgangen af januar 2009, nytænkning og værdi for pengene.
Dertil er der nogle regler. Hvert medlem får 25 stemmer at gøre godt med.
Der må maksimalt gives 10 point, ingen biler må belønnes med det samme antal point og alle 5 finalister skal have modtaget point.
Finalisterne
De 5 finalister blev VW Golf 6, Ford Fiesta, Mazda 6, Honda Jazz og Skoda Superb.
Og med alt dette i baghovedet tænker du nok. ”Honda!? Accord eller?” Men Néj det blev Honda Jazz der løb med flest point. I alt 143 point mens nr. 2 blev VW Golf 6.
”Okay” tænker du så nok. ”Golfen må have fået 143 point” men endnu engang Néj. VW Golf 6eren fik ”kun” 119 point, hvilket betyder at juryen var enig om at Hondaen skulle løbe med titlen.
Der er allerede blevet brokket meget over vinderen og hvordan det kunne lade sig gøre at den kunne vinde foran så stærke konkurrenter. Jeg gider derfor ikke sidde og tude alt for meget over det nu, men syns dog at det giver en til at tænke på ordet årets bil. Som du nok har bemærket, har jeg sat anførselstegn om ordet hver gang jeg har brugt det i sammenhæng med kåringen i Silkeborg. Det har jeg gjort, da jeg syns man skal tage forbehold for ordet og ikke lægge alt for meget i det, da taberen af testen nemt kan blive dit valg og efter din mening ”Årets Bil”.
Men okay bilen er kåret til ”Årets Bil” og det kan der ikke laves om på, så lad os i stedet for at være negative, tage et kig på hvorfor den så muligvis kunne blive dit personlige valg til ”Årets Bil”.
Ydelse og færdigheder
Hondaen som vi fik stillet til rådighed var med en 1.4 Comfort.
Benzin motoren yder 100 HK og går hele 18,5 km/l ved blandet kørsel. Allerede nu lyder det meget fornuftigt.
Når man kommer ud og køre går det dog lidt galt. Fint nok, hvis du aldrig begiver dig uden for byen eller over de 80 km/t, så er det en fin lille familie bil. Problemet er at den 1555 kg. ”tunge” Honda er meget sløv. Flere gange var jeg ved at tage mig selv i at tro at omdrejningstælleren var speedometeret, da den bevæget sig med samme fart som speedometeret.
Den kan overhale, men kun hvis biler der bliver overhalet holder stille, lidt groft med billedligt talt men det er sådan det forgår. Men som by bil er den perfekt. Den kørt fint og der er ikke for meget støj i kabinen.
Jazzen er meget rummelig. Der er virkelig højt til loftet og der er masser af plads i kabinen. Dertil giver det et kanon udsyn med de store ruder, og der tæller foruden og specielt sideruderne med. Du føler virkelig du har mulighed for at få øje på alt i trafikken. Alle stolper er i en perfekt størrelse, frem for mange andre i nye biler, hvor du nemt lige mister en lastbil eller endnu være en cyklist.
Bil til hele familien
Kvaliteten er virkelig høj.
Og som Honda altid plejer at være, så selv om det er Hondas mindste og billigste model, er der ikke sparet på kvaliteten.
Det første man bemærker når man sætter sig ind i bilen er sjovt nok rattet.
Mange nye biler bliver udstyret med et kæmpe rat, så der er plads til den store airbag, knapper, flere knapper og så et horn.
Honda har også alt dette, men de har formået at smide et mindre ret i, selv om der er masser af knapper.
Det ser dejligt lækkert ud og er lækkert at køre med. Dette betyder også at du glemmer i få sekunder at man sidder i en ”lille” familie bil, lige ind til du kigger op over rettet og ud af forruden, hvor du så ser at der er 4 meter ud til bunden af forruden. Dette er dog det der er med til at give det fantastiske udsyn som jeg tidligere beskrev.
Løb med sine bagsæder
Indtil nu lyder det hele meget fint og godt, man vil derfor nu måske spørge sig selv, hvorfor det er så stort et problem at Jazzen vandt titlen.
Honda Jazz er virkelig en fin bil og til den pris, 179.000 kr., så får man virkelig meget bil, plads og kvalitet for pengene. Men det at man stort set lader en bil vinde foran andre mindst lige så perfekte, bare på grund af et par bagsæder, er skidt.
For alle biler har jo bagsæder der kan folde op, ned, hen og ud. Okay ingen andre kan prale af at de har en mini biograf bag i deres bil. Ihvertfal sæderne fra en biograf.
For den detalje der gjorde at Hondaen vandt, var at dens bagsæder kan foldes op så, selve sædet er oppe mod sæderyggen.
Derved har du hele gulvet til brug bagi og ikke bare der hvor du plejer at have dine fødder. Dette betyder at det er muligt at have en lille børnecykel stående inde i bilen eller andre ting som er høje.
Bagagerummet er også fyldt med små detaljer. Honda har lavet et todelt bagagerum, der kan anvendes på 4 forskellige måder. Dette betyder næsten uendelige måder at have sin bagage på, omme bagi. Dertil skal det siges at det er et ganske stort bagagerum, set i forhold til resten af bilen.
Men en lille detalje som jeg mener, burde have givet de sidste stemmer, var de 10 kopholdere som er at finde rundt om i den mindste Honda. Specielt to kopholder er placeret helt perfekt. I stedet for at de skal stå nede i mellem sæderne, er de placeret ude i hjørnerne i instrumentpanelet.
Holdlisten
At Honda for første gang løber med titlen er flot.
Selv om de er glade for det er Jazzen der løb med titlen og ikke Accorden, så vil jeg dog stadig mene at Accorden er mindst lige så meget med i spillet.
Men vi er desværre i en tid hvor det er økonomien der spiller den største rolle og der vinder Jazzen endnu engang over Accorden.
-Små biler sælger bare bedre end store gør, i dag.
Det er ikke kun i Danmark årets biler bliver kåret.
Europa har også en samlet vinderen af denne titel, og det blev i 2009 Opel Insignia.
Pro-Street har også været ude og kigge på den, så læs artiklen her.
De 29 kandidater til ”Årets Bil i Danmark 2009” er:
Mikro
Hyundai i10
Renault Twingo
Mini
Ford Fiesta
Honda Jazz
Seat Ibiza
Lille mellemklasse
Mitsubishi Lancer
VW Golf
Stor mellemklasse
Audi A4
Citroën C5
Mazda 6
Honda Accord
Opel Insignia
Renault Laguna
Skoda Superb
MPV – små og store
Citroën Berlingo
Dodge Journey
Opel Agila
Peugeot Partner
Renault Kangoo
Suzuki Splash
Testkører, artikel & foto: Søren Lykke
Teknisk boks
Honda Jazz, 1.4 Comfort, 5-trins manuel gear (100hk)
Karosseritype: ACE (Advanced Compatibility Engineering)
Døre: 4
Siddepladser: 5 (2+3)
Cylindre: 4
HK/Moment: 100HK/127NM
Topfart: 182 Km/t
0-100: 11.4
Km/l: 18.5 (Blandet kørsel)
Ekstraudstyr: Intet
Pris: 179.000 kr.
Udstyrspakker: Trend, Comfort, Sport & Exclusive
Startpris: 169.000 kr.
Forhandler fakta
Forhandler: Bilforum Herning A/S
Hjemmeside: http://www.Bilforum-Herning.dk
Lokaliseret: Enggårdvej 5, 7400 Herning
Telefon: 9716 1255
Email: PB@Bilforum-Herning.dk
[nggallery id=10]