Totaløkonomisk set er en VW Scirocco på papegøjeplader billigere end en Fiat Bravo på hvide plader, viser GTI-analysen 2010 fra Bilpriser.dk.

Siden VW introducerede Golf GTI, har mange bilister drømt om en bil af GTI-typen med masser af hestekræfter – en hurtigt accelererende bil, der klæber til vejen og styrer som en drøm i svingene. Det er politisk ukorrekt, og det kan være dyrt. Men ikke, hvis man vælger en varebil på papegøjeplader, viser den første dugfriske GTI-analyse fra online brugtbil- og vurderingssiden Bilpriser.dk.
For så starter GTI-drømmen allerede der, hvor man kan sammenligne med udgifterne til mellemklassebil som Ford Focus på hvide plader. Det gælder f.eks. analysens mest totaløkonomiske bil, varebilen Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra van med 180 hk. Den koster det 3,02 kr. pr. km at køre i.
Varebil og varebil, det er selvfølgelig så meget sagt. Men analysen fortæller i hvert fald, at mens det koster 3,69 kr. pr. km at køre i eksempelvis en Fiat Bravo 1.4 TJET Sport med 150 hk på hvide plader, så koster det kun 3,24 kr. pr. km i en Volkswagen Scirocco 1.4 TSI varebil – eller van – med 160 hk på papegøjeplader. Forsikrings- og serviceudgifter er ikke medregnet.

Så selv om køberen af Scirocco’en på papegøjeplader må betale 20.160 kr. ekstra i misundelsesafgift eller privatbenyttelsesafgift over de fire år, analysen løber, så sparer han eller hun i den sidste ende godt 36.000 kr. på at vælge Scirocco’en. Det skyldes blandt andet en lav afskrivning på Scirocco’en og en lavere renteudgift på grund af den 57.000 kr. lavere pris. Men bagsæderne må man til gengæld undvære.
Den grønne samvittighed lider i øvrigt ikke den store skade. Den smarte VW Scirocco kører 15,2 km på literen, mens den kvikke Fiat’en kører 15,9 km på literen – altså kun marginalt længere.

”Det er nok lidt overraskende for mange, at varebilerne i den her analyse har et så lavt værditab og derfor ender med at være billigere at køre i end hvidplade-bilerne. Men det er jo varebiler, der køres af en type bilister, der ikke kunne drømme om at smide værktøj eller byggematerialer ind bagi bilen. Og desuden tror jeg, det bliver ret nemt at finde bagsæder til dem, hvis man om fire år vil indregistrere den som personbil på hvide plader. Det vil holde prisen oppe i modsætning til andre varebiler på gule plader”, forklarer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk

Dykker man lidt ned i GTI-analysen 2010 fra Bilpriser.dk, kan man blandt andet se, at den mest totaløkonomiske køremaskine på hvide plader er en Mitsubishi Colt 1.5 T Raillart Coolpack med 150 hk til 2,83 kr. pr km. Dyrest er Subaru Impreza 2.5 WRX AWD med 230 hk til stolte 9,45 kr. pr. km. Synderen er her et gigantisk værditab på 488.000 kr. på fire år.
Mest totaløkonomiske van på papegøjeplader er som nævnt en Seat Ibiza SC Van 1.4 TSI Cupra med 180 hk til 3,02 kr. pr. km, mens man må af med 4,96 kr. pr. km for den mindst totaløkonomiske, en Audi S3 Van med 265 hk. Det er på niveau med en Volvo C30 med 230 hk og en Honda Civic med 201 hk, begge på hvide plader.
Udgiftsniveauet for papegøjepladebilerne er så lavt, at mange firmaer kunne benytte sig af det, konstaterer Bilpriser.dk. Faktisk kan det være billigere at udstyre sælgeren med et smart blikfang som en VW Scirocco van i stedet for en mere anonym VW Passat personbil.
Download hele analysen med de 35 biler her.