De billige og små dæk står bedst fast, viser en ny test. Og så er der penge at spare

Skal du ud og købe nye dæk til bilen nu hvor vinteren snart rammer for alvor, så hører man jo ofte at brede dæk har det bedste vejgreb. Men i en ny test viser det sig, at de små og smalle dæk står bedre fast, og så er der penge at sparer, fortæller FDM.

På de nye biler er der gennem den seneste tid gået vokseværk i den. Og det betyder at biler som normalt blev leveret med 16-tommer dæk, nu ofte kører afsted på 18-tommer dæk.

Men skal man ud og have nye vinterdæk, kan en tomme mindre være en god investering. Testen med dét resultat, kommer efter at FDM har udført testen i samarbejde med en række europæiske bilklubber.

I testen har man brugt det samme vinterdæk i forskellige størrelser, fra 15 til 18 tommer. Her kunne man se, at størrelsen havde betydning for dækkets egenskaber. Samlet klarer alle dækkene sig godt, men i delresultaterne kan man se, at der er forskel på hvordan de klarer sig. Sne og på våd vej er de største udfordringer, og her klarer de små dæk sig bedre end de større med større sporvidde – som dog er de bedste, på tør vej med fast underlag.

”Vi nærmer os sæsonen for vinterdæk, og mange er måske tilbøjelige til at vælge den samme størrelse, som allerede sidder på bilen. Men som vores test viser, kan man med fordel gå ned i størrelse og dermed få et bedre vejgreb. De små og smallere dæk står nemlig bedre fast i sne og på våd vej, end de større størrelser, og det er nu en gang vigtige egenskaber for et vinterdæk,” siger bilteknisk redaktør, Søren W. Rasmussen.

Et hurtigt pristjek viser at der er omkring 1.800 kroners forskel på testens største og mindste dækstørrelser, fortæller Søren. Det svarer til næsten halv pris. Derudover er tilsvarende mindre fælge også billigere.

Man skal dog huske at tjekke bilens instruktionsbog for, om det nu også er hensigtsmæssigt forsvarligt, at gå ned i hjulstørrelse. For bilen skal have en godkendt dækstørrelse, på det man monterer. Det er nemlig ikke ligegyldigt.

Mønster og opbygning kan ændre sig i takt med, at et dæk går op i tommer. Derfor har man til testen valgt et Dunlop vinterdæk, fordi at det har præcis det samme mønstertype uanset hvad for en tomme der vælges.

”Derfor kan man heller ikke bare overføre testresultatet til alle andre dæk. Det vigtigste er dog, at man kører på dæk, der passer til årstiden. Hvad enten vinterdækket er 15 eller 18 tommer, er bremselængden i typisk dansk vintervejr nemlig markant kortere end et sommerdæks,” siger Søren W. Rasmussen.