Skoda har netop udgivet de danske priser, for den nye Skoda Superb

Skoda har udgivet de danske priser for den nye Skoda Superb. Den billigste model med benzinmotor er 1.4 TSI 125 hk Active til 319.000 kr., mens 1.4 TSI ACT 150 hk Active med cylinderfrakobling koster 341.000 kr.

Der er blevet produceret 750.000 af første og anden generation Superb, og der kører over 6.000 på de danske veje. Den nye Superb – tredje generation – har danmarkspremiere hos SKODA-forhandlerne 5.-6. september, hvor der er åbent hus. Combi-modellen bliver introduceret i november.

Billigste model med dieselmotor er 1.6 TDI 120 hk Active til 351.000 kr., og en 2.0 TDI 150 hk Ambition koster 422.000 kr.

Topmodellerne 2.0 TDI 190 hk Style og 2.0 TSI 280 hk DSG 4×4 Style koster henholdsvis 496.000 kr. og 549.000 kr. Sidstnævnte model har som standard DSG-automatgear, mens de øvrige modeller – med undtagelse af 1.4 TSI 125 hk Active – kan udstyres med DSG for 28.000 kr.

Merprisen for en Combi-model bliver 10.000 kr., når den introduceres i november.

Danske priser: Ny Skoda Superb starter fra 319.000 kroner 2Danske priser: Ny Skoda Superb starter fra 319.000 kroner 3

Greenline i uge 45
Motorprogrammet til den nye Superb er helt nyt og indeholder fire turbo benzinmotorer og tre turbodiesel motorer, som alle lever op til Euro 6-normen for udstødningsgasser. Fra uge 45 kan den nye Superb også fås med en kraftig 2.0 TSI benzinmotor med 220 hk, og på samme tidspunkt kommer Superb også i en økonomisk GreenLine version.

Benzinmotorerne omfatter 1.4 TSI 125 hk, 1.4 TSI ACT 150 hk, 1.8 TSI 180 hk og 2.0 TSI 280 hk. Især 1.4 TSI ACT 150 hk er interessant, for den motor har den nye ACT-motorteknologi, som efter behov frakobler to af fire cylindre og giver – Superbs størrelse taget i betragtning – en imponerende brændstoføkonomi på hele 20,4 km/l i gennemsnit.

Dieselmotorerne omfatter 1.6 TDI 120 hk, 2.0 TDI 150 hk og 2.0 TDI 190 hk, og de kan alle køre op til 24,4 km/l. De to største dieselmotorer er særligt interessante for camping- og fritidsfolket, da den nye Superb med en af disse motorer må trække op til 2.000 kg.

Udstyr
Den nye Superb fås i tre udstyrsniveauer: Active, Ambition og Style.

Allerede med det laveste udstyrsniveau Active får man blandt andet træthedsovervågning, Climatronic-klimaanlæg med to zoner, 3-eget multifunktionslæderrat med styring af radio og mobiltelefon, elektronisk håndbremse, parkeringssensor bag og fartpilot med hastighedsbegrænser.

Ambition byder blandt andet på 16’’ alufælge og Climatronic-klimaanlæg med tre zoner, hvor bagsædepassagererne kan indstille deres egen temperatur, ligesom der er el-førersæde med hukommelse for sædeindstillinger og sidespejle.

Desuden får man el-indfældbare sidespejle med varme og nedblændefunktion, og der er også parkeringssensor både for og bag.

Style forkæler desuden med for eksempel 17’’ alufælge, bi-xenonforlygter med LED-kørelys, automatisk fjernlyskontrol, el-forsæder og et sound system med 12 højttalere fra den anerkendte tyske højttalerproducent Canton.

Danske priser: Ny Skoda Superb starter fra 319.000 kroner 1

Infotainment
Bolero-infotainmentsystemet er standardudstyr i den nye Superb i alle udstyrsniveauer.

Den store, trykfølsomme skærm fungerer ligesom en iPad, så man nemt kan bladre og zoome. For eksempel når man får vist sin mobiltelefons kontaktpersoner på skærmen for at foretage håndfrie – og lovlige – mobilopkald via Bluetooth.

Bolero har også det nye SmartLink, som gør det muligt at se og betjene udvalgte smartphone-apps på skærmen. Derudover er der DAB+, så man kan lytte til digitale kanaler i høj kvalitet.

Sikkerhed
Trods skærpede krav hos Euro NCAP har den nye SKODA Superb opnået de maksimale fem stjerner. Det skyldes blandt andet, at den nye Superb har syv airbags inkl. knæairbag, frontassistent og multikollisionsbremse.

Frontassistenten har en radar, som overvåger trafikken foran bilen. Systemet advarer føreren, hvis det er nødvendigt at bremse, og griber ultimativt ind og nedbremser bilen automatisk.

Skulle den nye Superb alligevel blive involveret i en ulykke, griber multikollisionsbremsen ind og bremser bilen ned, så den ikke fortsætter med at køre og risikerer at blive involveret i yderligere en ulykke.

Mere plads til albuen
Den nye Superb er mere rummelig end nogensinde. Den er vokset 28 mm i længden, mens akselafstanden er øget hele 80 mm. Det kommer blandt andet pladsen i bagagerummet til gode, hvor der nu er plads til hele 625 liter bagage – 30 liter mere end i anden generation Superb Hatchback. Bliver bagsædet fældet frem, rummer bagagerummet 1.760 liter bagage.

Superb er i forvejen kendt for sin overdådige benplads, og nu er turen kommet til albuerummet. Det er øget hele 69 mm ved bagsædet og 39 mm ved forsæderne – blandt andet fordi den nye Superb som helhed er blevet 47 mm bredere. Den nye Superb sætter dermed nye standarder for rummelighed i klassen for store familiebiler.

[nggallery id=439]