Vi har sat os bag rattet i den nye super lækre Volvo S90, der byder på flot design, gode priser og masser af tekniske features
Tyskerne får konkurrence
Svenskerne er klar med en helt ny Volvo S90, der skal afløse den gamle S80. Og Volvo er parat til at give konkurrence helt i toppen hos tyskerne.
Det er biler som Audi A6 og Mercedes-Benz E-Klassen, som den nye Volvo skal sætte sig i kløerne på, og det er til trods for at vi ville sætte den noget højere hvor konkurrencen ville være blandt 7-Serien og S-Klassen.
Et interface der fungerer
Interiøret er utroligt elegant. Det skriger af finish og kvalitet, og man har valgt som i den noget større Volvo XC90, at sætte stort set alle bilens knapper ind i den enorme skærm, der godt kunne minde om noget fra elbilen Tesla Model S.
Interfacet og bilens menuer fungerer upåklageligt. Du kan styre alt fra navigation, til telefon, til bilens mange indstillingsmuligheder samt apps. Og her i blandt er Spotify, som gør at du kan tage alt din musik med hjemmefra, ud på den lange køretur direkte i bilen.
Interfacet er noget af det mest velfungerende vi har prøvet indtil videre. Det reagerer med det samme og virker logisk på den måde tingene er bygget op på, næsten identisk med din smartphone – og det er til trods for, at det ikke er en Volvo, som vi bruger flest timer bag rattet i.
Større end sin bror
Bilen er enormt stor. Den er faktisk længere end XC90. Og de betyder at du blandt andet på bagsædet har masser af benplads, selv til de helst store personer. Og tilmed er der en god højde til loftet, hvor der ofte ses i sedan modeller at de kan falde for hurtigt, hvilket medfører problemer til hovedet. Så med Volvo S90, er det ikke kun personerne foran der kan nyde godt af den gode kørekomfort.
Fronten er stor og markant. Designet er flot og helstøbt og får bilen til at skille sig ud, og du genkender nemt den nye Volvo, når den kommer kørende. Styretøjet er let og præcist og har en god reaktion. Hænderne sættes i denne model på et lyst læderrat, der ligeledes har et enkelt og elegant design.
Motoren kan næsten ikke høres, men den trækker godt derud af! Et nyt ‘power pulse’ system sørger for, at turboladerne konstant er klar til at tage omdrejninger. Og det giver en køreoplevelse, som var motoren langt større. Under den store motorhjelm lægger dog “kun” en 4-cylindret turbodiesel motor, der yder 235 hestekræfter og har et moment på 480 Nm.
Gearkassen virker upåklageligt. Det er en 8-trins automat gearkasse, som uden ryk mellem gearskiftene sætter den to tons tunge bil af sted mod sit mål, i samarbejde med bilens firehjulstræk.
Assistent der virker mod en elg
Det siges at nogle af de helst store virksomheder har haft en efterspørgsel på den nye Volvo S90. Ledelser og ministre har fået interesse for bilen, så måske bliver de store Audi A8 og Mercedes’ S-Klasser skiftet ud med en svensker, næste gang flåden skal fornyes. Og med priser fra 545.000 kroner, kan S90 godt være med. Og til erhvervskøretøj, kan den fås med et beskatningsgrundlag på 555.005 kroner.
Modellen vi har her, koster dog lige over 1 million danske kroner.
Som noget nyt har Volvo udviklet en assistent, som ikke blot sørger for at holde øje med de andre biler og vejbanen, men ligeledes tjekker for fodgængere, cyklister og ikke mindst elge. Også i mørke. Omstændighederne kan dog gøre forskel på udfaldet, men assistenten kan være med til at nedsætte risikoen for uheld og måske være årsag til at man overlever ved en eventuel kollision.
Systemerne til at holde afstand og vejbane virker fint. De er nemme at aktivere og opsætte, men du skal dog være klar med hænderne på rattet og bremsen. For bilen er ikke selvkørende, selvom det ellers er lokkende at lade den styre det meste selv. Så de 100% selvkørende biler, må vi vente lidt med endnu, og nøjes med at have systemerne som assistenter.
De Tørre Tal
Mærke/Model: Volvo S90 D5 aut AWD Inscription
Motor: 4-cylindret turboladet diesel
Gearkasse: 8-trins automatgearkasse
HK: 235
Moment: 480 Nm
0-100 km/t: 7,2 sek.
Topfart: 240 km/t
Km/l (opgivet forbrug): 20,8 km/l
Pris: Volvo S90 starter fra 545.000,- (Beskatningsgrundlag fra 555.005 kroner)
[nggallery id=618]