Biltest: Tesla Roadster Sport
Hvordan føles det at køre el-sportsvogn?
Test af Tesla Roadster Sport
Det er torsdag formiddag, det er overskyet og måske ikke de bedste forhold for at køre i en to personers sportsvogn uden tag. Derfor beholder vi det sorte stoftag på under hele testen, af den hurtige elbil Tesla Roadster Sport.
Bilen ligner en hver anden sportsvogn på ydersiden, men under det ydre gemmer sig et ganske andet indre. Et stort batteri som er placeret bag forsæderne, driver elmotoren. Den kan producere hvad der svarer til 300 hestekræfter på baghjulene.
Grebet i en Tesla Roadster Sport er helt utroligt. En elbil har jo sin fulde power lige fra spids, hvis du trykker til den. Og trods dét, formår den at stå helt fast fra 0 km/t!. Vægten på bilen holdes nede ved at lave bilens ydre i kulfiber. 0-100 km/t klares på bare 3,7 sekunder, og det gøres i ét jævnt træk.
-En elbil har jo ingen fremadgående gear, ud over “D” for “Drive”, som vi kender det i en automatgears bil.
[youtube]0y4tRm_Wb_c[/youtube]
Plastik men “fantastic”
Når du skal ind i en Tesla Roadster Sport, får du ligeledes fornemmelsen af sportsvogn. Man skal nærmest lægge sig ned for at komme ind i den lille to personers cabriolet, og kabinen er tilmed en anelse smal.
Interiøret er primært af hård plast, men det er designet så det ligner læder. Derfor føler du ikke at det er plastik, ved mindre du banker lidt på det.
Bilen er så lav og bred, at den er en anelse hård i styretøjet. Men det er jo klart. For ting som servostyring har du ikke i den. Det tager jo på strømmen. Til gengæld har du anlæg og en kørecomputer, som begge er rigtig nemme at finde rundt i.
Ligeledes er der varme i sæderne og aircondition, så du altså ikke sætter dig ind i en fuldstændig “skrabet” til. For med en pris på 943.000 kroner, ville du nok føle dig lidt snydt hvis ikke De ting var med.
En elbil i hverdagen
Men hvordan fungerer den så. Jo ser du. Der er ingen brummen og larm fra en V8 eller andet bag dig når du starter den. Derfor skal man lige vende sig til, at den rent faktisk kan være i gang, uden du kan høre det.
Speeder responsen er som du kan forvente, men den rå power fra el-motoren bag dig, overrasker positivt. Med fuldt tryk på pedalen, er det nærmest som at køre i en rutsjebane! Tesla Roadster Sport er rent faktisk så hurtig, at køre fra de fleste andre sportsvogne på lige stræk.
Bagagerumsplads er der ikke meget af. Placeringen er bag batteriet, som sidder bag sæderne. Der er plads nok til et par golf køller eller andre småting, ud over din ledning hvis nu bilen skal oplades. Tesla fortæller, at man sagtens kan “sjat lade” bilen uden at batteriet tager skade. Samtidig er det med til at holde opladningstiden nede, modsat hvis du kørte batteriet helt fladt.
Noget du skal være ekstra opmærksom på med bilen er, at den ud over sin højde kan blive overset af andre bilister, så er den også overraskende for de fleste fodgængere. Vi tog en tur rundt i stræderne i indre København, for at se om fodgængerne ville opdage bilen. Op til flere gange kunne vi køre i længere tid bag folk, uden at de opdagede bilen.
Da de så end fik øje på os, fik vi et smil fra dem alle. Normalt plejer man at få et “ondt blik”, når man kører i frække biler.
Efter mange timer i bilen var det tid til at aflevere den tilbage. Samtidig kørte tankerne på, om det er noget der kan bruges. Og ja, det kan det. Som pendler bil er den optimal, da batteriet kan række til omkring 340 km på en opladning. Hvis du trykker til den, skal du dog regne med lidt mindre.
Selvom vi kørte friskt til den, var der alligevel ret meget rækkevidde tilbage, hvilket faktisk overraskede os positivt. Prisen på bilen kan man altid diskutere, men teknologien er klart brugbar. Når tiden går og udviklingen formentlig går denne vej, vil priserne jo automatisk blive lavere, og heraf kan den, eller dens efterfølgere, nok blive yderligere attraktive.
Alene i butikken stod tre eksemplarer, som alle allerede var solgt til personer her i Danmark. Tesla Roadster Sport er en bil som bør prøves.
Mærke/Model: Tesla Roadster Sport
Motor: Batteri (Rækkevidde = 340 km)
Gearkasse: 1 fremadgående
Karosseritype: Cabriolet
Siddepladser: 2
HK/Moment: 288/400
Topfart: N/A
0-100: 3,7 sek.
Km/l: N/A
Pris: 943,000 kr.
[nggallery id=785]