Hyundai i30N har et udseende, der får alle til at dreje hovederne. Den er bestemt en seermagnet.

Ikke mindst pga. den babyblå performance farve, men mindst lige så meget for de bredere skærme, de stærke linjer, samt ikke at forglemme den store spoiler bagtil.

Pas på – mærkesnobberne kommer
Præcis samme undertitel benyttede jeg min af i min lyntest af KIA Stinger GT. Og der er desværre noget om snakken… Mærkesnobberi er stadig et faktum, men er noget mærket her kæmper imod med al kraft.

Hyundai i30N er ikke blot en bil, den er et statement!Hyundai, og dermed også KIA, laver i dag fremragende biler, til geniale priser, hvor de fleste faktisk kan være med langt hen af vejen. Dette statement tillod jeg mig at slå et slag for i testperioden, så snart forbipasserende eller bekendte henviste til H’et i gitteret. Alle var dog enige i at bilen så godt ud, men bekendte alle at den babyblå farve ikke lige var dem. Jeg derimod var helt tosset med ’Performance Blue’!

Hyundai i30N

Lever højt på standardudstyr
Bilen vi testede stod naturligvis med alt i udstyr, og performancepakke. Sagen er bare den, at selvom du vælger den ”normale” Hyundai i30N med 250hk, så får du stadig en lang standardudstyrsliste.

Med udstyr som bakkamera, fartpilot, udvidede køredata (performance delen), automatisk nær/langlys, klimaanlæg, launch control, LED lyspakke, parkeringssensorer, regnsensor, ’rev. matching’ funktion, nøglefri betjening, kurvelys, spoiler, trådløs opladning af telefon samt varme i både rat og sæder. Dette er blot nogle af de 42 punkter på dén liste. Vælger du så performance pakken oveni, som koster 70.000kr, er listen på 55 punkter! Ja det eneste du faktisk kan vælge som ekstraudstyr oven på performance, er om der skal være et N logo på måtterne, og om du vil have gratis opdateringer på din indbyggede GPS i 10 år.

Man får så utroligt meget mere med i performance pakken, ikke blot i udstyr, men også i både motor, afstivere og større fælge med Pirelli dæk, at jeg ikke forstår nogle ”blot” køber en normal Hyundai i30N.

Hyundai i30N

Hvordan kører den?
Genialt. Sjovt. Berigende. Inddragende. Det er bestemt en af de sjoveste GTI’er jeg nogensinde har ført til dans, som er helt oppe i ligaen, med både Ford Focus RS samt Renault Megane R.S. Nogle vil sværge til det ene mærke over det andet, og det er fair nok. Mit valg mellem Hyundai i30N Performance og Ford Focus RS ville være svært. Og snart kommer Megane R.S også på banen i dét spørgsmål.

Men desværre er alt ikke en dans på lyserøde skyer med i30N. Den har det sjældent godt med let fugtig vej, benzinforbruget er enormt og kabinen kan godt somme tider virke for plastret ind i plastikpaneler. Den er udfordrende at køre på våd vej, selv i det mode der hedder ”normal”, hvor alle hjælpemidler er tilkoblet. Hjulene sætter rundt helt op til tredje gear, og i simple, ikke skarpe sving, vrider rattet sig tydeligt, og mærkbart præcis som mange andre forhjulsdrevne biler, der er udviklet knapt så meget på. Desværre et minus i min bog.

Men skulle man gøre alt op i pris, som det desværre tit bliver i Danmark med vores afgifter – så valgte jeg Hyundai i30N Performance, udelukkende pga. udstyrsliste og power til prisen på blot 469.995kr.

Hyundai i30N

Vi mener
Efter at have kørt i Hyundai i30N Performance forrige uge, kommer vores umiddelbare mening her. Hyundai i30N er igen en bil, hvor de formår at holde prisen nede, og udstyrslisten oppe. Et kendetegn der går igen blandt søstermærkerne KIA og Hyundai.

Nogle få steder er byggekvaliteten desværre dikteret af den billige købspris, det kan man ikke løbe fra, men de 5 års garanti derimod, tyder på at de ved præcis, hvor godt det de har udviklet kan.

Bilen ankommer som sagt med en enorm standardudstyrsliste og 5 års garanti, hvilket bestemt er derfor bilen kan sælge, og få nye købere til mærket.

For: Pris/udstyr, 5 års fuld garanti og performance
Imod: Forbrug, plastikfølelse i kabinen og støjniveau

De Tørre Tal
Mærke/Model: Hyundai i30N 275hk Performance
Motor:  2.0l T-GDi Benzin R4
Gearkasse: 6-trins manuel gearkasse
HK: 275 hk (ved 6.000 omdr./min)
Moment: 353 Nm (ved 1.450-4.700 omdr./min)
0-100 km/t: 6,1 sek.
Topfart: 250 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm): 14,1 km/l
Pris: Starter fra 399.995 kr. Testbil m. udstyr 469.995 kr.

Fotos: Frederik Bonde Nielsen
[nggallery id=894]