Vi kigger nærmere på BMW X1 2,0D S-Drive, der til forveksling ligner sine storebrødre

Det er blevet tid til at kigge nærmere på det stærkt voksende crossover marked, hvor mindre biler som vel i gamle dage gik under navnet firehjulstrækker, bliver stadig mere populære i ikke bare Danmark, men overalt i verden. Derfor byder BMW også ind, med den nye BMW X1, som i denne variant testes med en 4-cylindret diesel og S-Drive med Steptronic automatgear.

Det er længe siden at jeg har kørt BMW. Faktisk flere år siden. Men det jeg husker er enten meget luksuriøst hvor der er kælet om de mindste detaljer, for at sætte konkurrencen op mod rivalerne fra Mercedes’, eller fede sportsvogne med lir og fed lyd. Men med X1 er det hverken rigtig det ene eller det andet, og bilens ydre, tænder mig heller ikke rigtig. Jeg forveksler den ofte med sin storebror, X3 – måske fordi denne årgang næsten har samme størrelse, som den tidligere X3.

I segmentet for disse små crossovers, får du en BMW som minder ret meget om en lavere personbil. Frihøjden i disse modeller er dog en anden, hvilket betyder at du får en bil som du ikke sætter dig ned i, men ind i. Og det ved jeg, at der er mange som efterhånden sætter stor pris på i disse dage.

Dørene kan åbnes meget op. Så ind og udstigning foregår også let. Derfor gør det den brugbar til fx. børnefamilier til bagsædet, eller ældre som har lidt problemer med at komme ned i de vanlige personbiler. Kabinen er tilmed også mere rummelig, og du er placeret højt med godt udsyn. I dit overblik er du heller ikke plaget af blinde vinkler, da bilens design ikke har nogle betydelige vinkler, der kan give dårligt udsyn.

Kabinen er også kedelig

I kabinen føles det lidt som om du træder nogle år tilbage. Når man kommer lige fra en Volkswagen med den helt store skærm i midterkonsollen, føles den ‘store’ skærm fra BMW pludselig meget lille. Og ikke mindst uhyre gammeldags. Menuerne er knoklede, de reagerer ikke super hurtigt og det er ikke ret logisk hvordan man gør de forskellige ting.

Sådan noget som at sætte sin telefon op til infotainmentsystemet, tog op mod et kvarter at finde ud af. Det er desværre bare ikke godt nok.

Navigationen har også lidt problemer med stemmeguiden, som om man ikke helt har overgivet sig til at bruge systemer andre har udviklet på, men holder fast i sit eget. Og det er synd, når det trods alt er en BMW. Udtalen af forskellige ord, var fx flere gange ikke helt til at forstå, eller meget ringe.

Skærmen styres fra den store runde knap, som du finder ved midterarmlænet foran. Her er der ekstra knapper, til de forskellige menuer. Men de gør det ikke mærkbart lettere, at navigere rundt.

I midterdelen finder du også indstillingerne til bilens tre køreprogrammer. Sport, Eco Pro og Eco Pro+. Men der føles heller ikke den mærkbare forskel ved skift af disse tre, så under stort set hele testperioden køres den i Eco Pro+ indstillingen. Der mærkes dog en øget speederrespons og bilen køres længere ud i omdrejningerne i Sport, men det er ikke en større forskel fra de andre programmer.

Foran gearstangen findes to kopholdere, der fungerer fint som telefonholder, da der generelt mangler lidt aflægningsmuligheder i kabinen, ved mindre du vil lægge den ned i det dybe rum under midterarmlænet.

På selve interiørdelen, er bilen udstyret med nogle forsæder som umilddelbart ikke ser ud til at være ret sportslige. Men de klæber ret godt på kroppen, og kan indstilles på rigtig mange måder, som ikke blot er frem og tilbage. men også selve vinklen på hele sædet kan justeres. Det giver den ultimative indstillingsmulighed, så du altid har en god placering i forhold til rattet og dit udsyn.

Rattet er kedeligt og ser billigt ud. Og så har det rigtig mange knapper. Jeg savner det var mere enkelt, til trods for det er fint at holde på. Det føles tyndt mens bilens styretøj er meget nemt at manøvrere rundt med. Bilen reagerer meget prompte på ratudsving, og der er ikke langt fra fuldt styreudslag til højre og modsat igen.

Yderst velkørende

Det er virkelig synd, og til dels rigtig skuffende, at mine oplevelser med en BMW kan være så ringe. Men det som virkelig trækker bilen op, er den 4-cylindret dieselmotor.

Jeg har skrevet det før, og siger det gerne igen. Der findes dieselmotorer som ikke lyder så ‘sunde’. De “knaser og rasler” i lyden når de skal trække, men det gør denne motor ikke. Den er momentstærk og støjsvag og har et formidabelt træk helt fra bunden!

I kabinen opleves motoren ret lydløs. Man fornemmer ikke meget andet end en svag summen ude foran ved rolig kørsel. Det er måske også fordi, at kabinen er rigtig godt lydisoleret. Det er ikke noget du lige med det samme lægger mærke til med det samme, men når du prøver andre biler, så fornemmes det tydeligt.

Den 4-cylindret dieselmotor yder kun 190 hestekræfter, men har et moment på 400 Nm! Den reagerer utrolig hurtigt ved speedertryk, og den har et vanvittigt træk. Specielt bundtrækket og i hvert eneste af de otte gear, du befinder dig i. Du får virkelig en følelse af markant overskud og kraft hele tiden. Og er du i det forkert gear, så smider den otte-trins automatgearkasse dig meget meget hurtigt rundt til det korrekte gear, så du kan komme derud af.

På intet tidspunkt oplevede jeg turbotøven eller mangel på kræfter, så denne motor skal virkelig fremhæves. Det er her du mærker BMW’s kvaliteter i bilen, og kombineret med den faste undervogn og meget promte styretøj, så går bilen pludselig hen og bliver ret sportslig. Det kunne dog pynte lidt på den, at give den en sportspakke på det ydre. Men den slags, vil jo altid være en smagssag.

De Tørre Tal

Mærke/Model: BMW X1 2,0D S-Drive
Gearkasse: 8-trins Automatgearkasse
Motor:  4-cylindret Diesel med TwinPower Turbo
HK:  190 hk
Moment:  400 Nm
0-100 km/t:  7,8 sekunder
Topfart:  222 km/t
Km/l Brændstofforbrug:  22,2 km/l (Opgivet forbrug)
Pris: Starter fra 400.195 kr. Testbil m. udstyr 640.834 kr. Der køres i skrivende stund kampagnepriser på BMW X1. Gældende priser finder du lige her.

[nggallery id=744]