Hjem » Biltest » Biltest: Ford Fiesta

Biltest: Ford Fiesta

Fords populære minibil Fiesta er klar i en ny generation, der vækker noget mere opsigt end dens forgænger

 

Ford Fiesta

 

Det er naturligvis frontgrillen, jeg taler om. Blandt Aston Martin-fans vil den nye Fiesta nok være mindre velset ved sommerens træf, på trods af dens, blandt Aston Martin-fans, velkendte kølergrill. Om det er for meget, eller ej, vil jeg lade være op til dig.
Dagens testversion bliver trukket af en 1.-liters benzinmotor med tre cylindre og  i udstyrsniveauet Trend.

 

Hvordan kører den? 
Fiesta er en af de bedst kørende minibiler, ingen tvivl om det. Fiestaen styrer godt, bider godt og så har den minimal understyring takket være en løst opsat bagvogn. Desværre får de gode køreegenskaber ikke lov at folde sig ud, når der under hjelmen kun ligger 65. dovne heste.

 

Ford Fiesta

 

Hvordan er kraftværket?
Motoren er som tidligere nævnt Fords 1.0.-liters motor uden turbo. Og den savner du, turboen altså. Den 65. liters motor præsenterer et kraftoverskud som en gammel Velo Solex. Momentet ved bykørselshastigheder er godkendt. Motoren udsender dog en ganske charmerende knurren fra de tre cylindre, hvilken du får rig mulighed for at lytte til, da Fiestaen levner god tid til at forberede gearskift, når du pisker den lille Ford. Gearkassen er i vanlig Ford-stil rigtig god med korte og præcise skift.

Som pensionist-mobil er motoren udmærket, hvis du primært skal køre efter bagerbrød i byen, men skal du ud at æde motorvejskilometer, så skal du have noget mere power. Du skal have en turbo!

 

Hvordan er kommandocentralen?

Selvom Fiestaens ydre leder tankerne hen på noget eksklusivt engelsk sportsvognsmateriel, så er du ikke tvivl om, at du er kravlet bag rattet af en Ford. Midterkonsollen med et sandt knaporgie er bibeholdt ligesom at de blå og hvide instrumenter går igen fra bl.a. Focus. Til gengæld kan du let finde en god kørestilling da rattet kan trækkes langt tilbage og sæderne justeres i højden.

 

Kvaliteten i kabinen er god. Instrumentbordet er betrukket med et blødt, sort plastmateriale, der er utroligt meget lækrere end den klassiske hårde plast, man normalt finder i biler i denne prisklasse. Til gengæld vil du blive skuffet over bagsædet, hvis du altså regner med, at voksne mennesker skal kunne pynte på sofarækken.

 

Bagsædepladsen  er tydeligvis blevet forfordelt for bagagerummet. Det betyder desværre, at Fiesta ikke giver dig nævneværdigt mere plads på bagsædet end Skoda Citigo og VW UP!. Er du over 1.80 vil et ophold på bagsædet i Fiestaen være lidet eftertragtet.

 

Ford Fiesta

 

Skal du købe den?

Ford Fiesta har fået et langt mere ungdommeligt udseende i kraft af dens nye frontparti, der giver minibilen noget karakter. Gode karakterer høster den også, når vejen slår krøller. Fiestaen er agil som få andre i klassen, men skal du udnytte de lækre køreegenskaber, kan du godt vinke farvel til drømmen om en Fiesta med fem døre til under 140.000 kr. Det er mange penge, når du kan få en UP! med alt i udstyr for det samme! Ja, ja, du får mere bil i en Fiesta. En mere rummelig kabine foran og et større bagagerum bagtil. Du får også bedre køreegenskaber. Men skal du blot have et transportmiddel fra A til B, uden brug for det vilde bagagerumsplads, så ville jeg nuppe en UP!.

 

Har du brug for at have nogen på bagsædet, så kan Kia Rio tilbyde mere plads og mere power i den billigste version til 119.000 kr. Rio er dog ikke ligeså velkørende som Fiesta, ligesom at Rio også taber dysten om kabinekvalitet.

 

Duften af engelsk sportsvogn er blot overfladisk, men en duft af sportslige køreegenskaber kan Fiesta godt påduttes. MEN!
Skal du have en Fiesta, så skal der være turbo under hjelmen!

 

 

Mærke/Model: Ford Fiesta
Motor: 1.0-liters benzin R3
Gearkasse: 5. gears manuel
HK: 65
Moment: 105
0-100 km/t: 16,8 sek.
Topfart: 155 km/t.
Km/l: 23,3 km/l (oplyst forbrug)
Energimærke: A+
Årlig ejerafgift: 580 kr.
Udstyrspakke: Trend
Ekstraudstyr: Intet

Samlet pris: 128.960 kr.

 

Tjek også

Ford Fiesta ST

Biltest: Ford Fiesta ST2 – Bedste GTI lige nu?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *