Ny Mercedes-AMG GT får over 500 hestekræfter

Den nye Mercedes-AMG GT er netop blevet offentliggjort, og selvom den er igennem flere måneder er blevet benævnt “SLS AMG-afløseren”, mener Tobias Moers, AMG CEO, ikke, at det er tilfældet: den er i en klasse for sig.

To forskellige, men kraftfulde versioner
AMG GT lanceres i to forskellige versioner, som begge får glæde af den nye twinturbo 4,0-liters V8 med henholdsvis 462 og 510 hestekræfter.

Modellen AMG “GT” betegnes som den mindste af de to modeller med sine respektive 462 hestekræfter og 600 Nm, der kan klare 0-100 km/t på bare 4 sekunder lige ud, før den rammer sin topfart på 305 km/t. AMG GT har også fået nogle ordentlige sutter på i form af 255/35 R19 i front og 295/35 R19 i bag, og brede dæk er i sig selv en selvfølge for en bil med trækaksel i bag. Den nye AMG GT trækker nemlig på baghjulene i form af et mekanisk-svejst baghjulstræk, hvilket ikke helt er sagen i den større GT S.

Den større og mere kraftfulde GT S får nemlig et elektronisk-kontrolleret baghjulstræk, der eftersigende giver hurtigere respons fra både speeder og bilen i sig selv. Foruden det har den selv samme 4,0-liters V8 under hjelmen, men med 510 hestekræfter og 650 Nm, der får den fra 0-100 km/t på bare 3,8 sekunder, før den rammer en topfart af 315 km/t. Af forskel fra den normale GT har GT S 20”-alufælge i bag, og samtidig får den “AMG RIDE CONTROL”-affjedring. Den dækker over en elektronisk-kontrolleret affjedring med tre forskellige slags niveauer, alt efter hvilket underlag man kører på.

Tilmed får GT S-modellen også glæde af “AMG DYNAMIC PLUS”-pakken, der eftersigende gør således, at selve motoren og gearkassen kan arbejde separat, og det giver per automatik en større køreglæde ved stille kørsel i form af mere dynamisk undervogn. Med det sagt gøres undervognen også automatisk stivere, så snart man ønsker noget lignende banekørsel.

Til at håndtere opbremsningerne af alle de hestekræfter får AMG GT forbremser på 360 mm i diameter, hvorimod GT S-modellen vokser til 390 mm i diameter. Begge får 402 mm i diameter i bag samt røde bremsekalibre hele vejen rundt.

Interiør i særklasse
Inde i kabinen spotter vi hurtigt den store 8,4”-skærm, selvfølgelig med COMAND-systemet gemt inde bag sig, hvor du selvfølgelig har mulighed for bluetooth, internettilgang, se informationer om bilen og vigtigst af alt spille musik – eksempelvis igennem det nye Apple CarPlay. Her kan man også styre udstødningssystemet, hvor man simpelthen har mulighed for at fjerne en slags flapper fra udstødningen, der kan give henholdsvis mere og mindre lyd, alt efter om man er til høj lyd ved banekørsel eller stille og roligt cruise i form af mindre lyd.

Ydermere præger de røde og sorte farver også kabinen, og det er et godt mix af nappa-læder, carbon og aluminium samt alcantara på multifunktions- og sportsrattet. Fra midterkonsollen er det muligt at styre COMAND-systemet, sætte den i gear samt en masse andre ting, hvoraf den vigtigste er glødende rød: start-knappen, der sjovt nok starter og slukker bilen om nødvendigt. Praktisk er den også i form af et 350 liters stort bagagerum.

GT S-modellen får formentlig en masse emblemer, der indikerer, at man er i en S-model og derfor har næsten 50 hestekræfter ekstra.

Den nye AMG GT/GT S leveres allerede fra maj/juni 2015, og priserne offentliggøres i oktober.

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button

ADBLOCKER OPDAGET

Pro-Street.dk er drevet af 100% frivillige kræfter, og vi lever af reklamer. Derfor har vi sat en AdBlocker på, for at kunne vise reklamer til dig, så vi kan have en indtjening. Det håber vi giver mening, for dig, så du fortsat kan komme forbi vores website, og få dit fix af bilnyheder!