DESIGN: Bør BMW gå i den italienske retning?

BMW design

BMW har længe været kendt for at sætte nye linjer og udtryk i deres bilmodeller, men de har ikke rigtigt benyttet sig af italienske design lige så meget, som mange konkurrenter har, men det betyder på ingen måde, at der ind i mellem ikke har været nogle få undtagelser, som er værd at kaste et blik over endnu engang. Og det er lige præcis dét, vi gør nu!

 

Klassikere såvel som nye skud på stammen

Vi starter helt fra bunden. Året er 1959, og her finder vi en BMW 3200 Michelotti Vignale. Dens italienske baggrund stammer fra blandt andet Giovanni Michelotti, Sergio Scaglietti og Carrozzeria Vignale, hvoraf navnet “Michelotti Vignale” ligeledes er blevet dannet. Den 150 hestes V8-BMW var egentlig baseret på den måske lidt mere velkendte 507, men linjerne blev ændret markant. Ja, den var ikke specielt kendt, men det skyldes måske det faktum, at den kun blev produceret i ét eksemplar. Et par forskellige ejere gennem tiden, før den tilbage i 2004 blev hentet hjem af BMW Classic. Den holder derfor nu til i München.

 

Senere finder vi en BMW Nazca C2 koncept-bil, som blev fremstillet i et par eksemplarer i form af en standard coupé samt en C2 spider. Kigger man kort på den, bringes minderne fra den velkendte BMW M1 sikkert frem, men Nazca C2’eren var altså sat til at blive endnu mere ekstrem med hjælp fra en 6.0-liters V12 twin-turbo med 680 hestekræfter, som var tunet af Alpina. Her er vi altså tilbage i starten af 1990’erne, men denne ellers så ekstreme, italiensk-designet BMW fra ItalDesign blev aldrig sat i produktion.

Nu nærmer vi os tiderne, som det lidt yngre publikum kan huske. Året er 2008, og vi er på Villa d’Este i Italien. Minderne fra den gamle BMW M1 blev bragt frem, og det var altså denne drøm om en sportsvogn med centermotor, der skulle arbejdes med. Lamborghini og Giorgetto Guigiaro fik nærmest denne drøm til at gå i opfyldelse, da de designede den nye BMW M1 Hommage. Retro-design lige fordelt med moderne elementer. Kunne det blive bedre? Indtil videre er der ikke gjort noget yderligere ved projektet, da BMW har mere fokus på den nye BMW i8, som op til flere gange har været set på vejene – ja, også i Danmark.

 

På Villa d’Este sidste år så vi igen en italiensk-designet BMW, og denne gang var det en BMW Zagao Coupé, som var baseret på en Z4 roadster. Den ikoniske frontgrill var der, og formerne var der, heriblandt et nyt to-boblet tag. Smart eller hvad? Det er i hvert fald en typisk Zagato-ting, og den gik igen i cabriolet-versionen, som senere samme år blev lanceret. Spørgsmålet er bare; hvorfor? Er det for at få os til at spekulere over, om der i fremtiden rent faktisk kommer en italiensk-designet Z4 roadster? Who knows.

“Started from the bottom, now we’ here..”, som de siger. Vi er nået til det sidste italienske BMW-koncept, som rent faktisk blev vist frem for blot få dage siden. Det er den nye Gran Lusso Coué, som Pininfarina har lagt design til. Den minder meget om en coupé-formet 7-serie eller en genskabning af 8-serien og har sandsynligvis en 6.0-liters V12-motor med twin-turbo under hjelmen. 21″-alufælge, skarpe og ekstraordinære linjer. Møder man sådan en på vejene en dag, vender man nok også hovedet en ekstra gang, når man ser de overdrevent elegante for- og baglygter!

Men vil/bør BMW benytte sig af italienske design i fremtiden, eller skal de holde sig til de nuværende? Det må vi lade forblive et ubesvaret spørgsmål.

[nggallery id=573]

Vis mere

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to top button
Close

Adblocker opdaget!

Vi lever af at vise reklamer. Venligst deaktivér din Adblocker for at tilgå websitet.