Biltest: Ny Volvo S60 Sedan
https://www.youtube.com/watch?v=CP7gfmi6vRU&feature=youtu.be
Nu er Volvo S60 klar
Langt om længe er Volvo klar, med den nye Volvo S60 Sedan! Det er sidste skud i 60-modelrækken, som nu også har fået en opdatering så den matcher resten af modelprogrammet. Det betyder at du nu kan få alt teknikken og de lækre features fra de større modeller, men til færre penge.
Hvor den store luksuriøse SUV, Volvo XC90, giver dig teknik og masser af plads til en pris fra lige over en million kroner, er Volvo S60 selvfølgelig noget mindre og starter på cirka det halve i pris. Men det betyder ikke mindre fokus på udstyr og kvalitet – du finder de selv samme features i denne mindre sedan.
// REKLAME: Artiklen er sponseret af Refako Bildele. REKLAME //
Fra Volvo S90 og Volvo S60, er der virkelig ikke meget forskel. Det er faktisk ret svært i trafikken lige umiddelbart at gennemskue, om det er den ene eller den anden model du møder. Sådan er det med mange bilmærker, tag f.eks bare VAG koncernen og deres biler, hvor man før i tiden så lidt mere differentieret bilmodeller, når de kom på markedet. Men det handler jo om salg, og sælge mere af det som virker, samt tilbyde kunderne i de forskellige segmenter de samme features, så alle har råd til at være med på bølgen.
Byggekvalitet af sin helt egen kalibre
Volvo S60 Sedan opleves en smule lav. Den lave lange taglinje giver næsten bilen et coupé agtigt udseende, uden at blive for sportslig. Samtidig føles den bred når du skal parkere og ikke mindst lang, selvom man ikke mærker meget til det i trafikken ved mindre du kommer til en smal vej med parkerede biler på begge sider.
Det er dog ikke i nærheden af hverken S90 eller XC90 modellerne, som er væsentlig større.
Modellen vi har at gøre med, er en S60 T5 R-Design, som betyder at bilen har en snert mere af frækhed i sit udseende. Den findes i tre forskellige varianter, R-Design, Inscription (som er lidt mindre “sport”) og Polestar Engineered (som er toppen), som dog ikke skiller sig meget ud fra hinanden i designet.
R-Design og Inscription varianterne har samme startpris.
Det er nemt at komme ind og ud af Volvo S60 Sedan, og sæderne giver dig den super fede komfort, som vi kender det fra de større modeller. I kabinen generelt mangler du ikke plads, og den opleves ret bred når du sidder i sæderne, så personer med en større kropsbygning end os, får ingen problemer med pladsen.
Og heller ikke på bagsædet! Her har du f.eks også masser af benplads, selvom du sidder bag dig selv i en position med “sædet tilbage”.
Dog kan man måske godt savne et større bagagerum, der i dette tilfælde opleves bredt og dybt, men ikke særlig højt. Så der er ikke lagt op til de helt store oppakninger, når du skal afsted i din S60 – her kunne det være fedt at opleve den, som stationcar.
Føles en smule ‘elektronisk’
Overalt i kabinen hvor du kigger og føler med fingrene, opleves en meget høj standard. Bilen kunne lige så godt være tysk, men den har sin helt egen følelse når den køres.
Bilen opleves meget “elektronisk” når den kører. Og det er selvfølgelig yderst komfortabelt! Den er uhyggeligt godt lydisoleret i kabinen, og motoren hører du ikke meget fra. Det sker heller ikke rigtig, hvis du ændrer køre-mode til ‘Dynamic’, som ellers plejer at give lidt mere støj udefra fronten. Men egentlig opleves de tre forskellige kørerprogrammer ikke som værende meget forskellige, så vi kører faktisk primært bare i ‘Normal’.
Den meget høje standard i bilen fornemmes derfor meget i bilens komfort, hvor f.eks undervognen dog bryder det lidt. På ujævn og bumpet vej, kan man godt få lidt nogle nyreslag op gennem sædet. Det er underligt nok oplevet bedre i andre bilmodeller, og det kan undres at man finder det i sådan en Volvo her.
Men det er også nærmest det eneste der er at sige om bilen på den negative front, for ellers er alt andet noget der gør dig glad. Her snakker vi specielt om det 20.000 kroners (20.403 kroner) Harman Kardon Audio anlæg, som bilen har fået som ekstraudstyr. Det spiller fuldstændig fantastisk, højt, kraftigt, dybt og helt uden at forringe. Så er du typen der skruer op for dine yndlingssange, så kan du uden problemer gøre det i en Volvo S60 Sedan!
‘Pilot Assistant’ giver dig noget du ikke har prøvet før
I mange biler oplever vi også, at de efterhånden alle sammen har vognbane assistenter. Altså de her systemer, som hjælper dig med at holde ret kurs, hvis du skulle være på vej over i en anden vognbane uden at se det. Flere af disse assistenter opleves dog meget forskellige, hvor nogle er meget ‘aggressive’ i deres måde at ville styre din retning på.
I Volvo S60 opleves det på sin helt egen måde. Du har selvfølgelig den normale vognbaneassistent, som hjælper dig med de basale fornødenheder, holder afstand til forankørende og den slags. Men så kan du også aktivere noget der hedder ‘Pilot Assistant’ – og SÅ bliver det en helt anden oplevelse!
Med ‘Pilot Assistant’ bliver bilen meget meget tæt på at være selvkørende. Den griber meget i rattet, og får bilen til at lægge på meget få cm i nøjagtigheden af den korrekte placering i vognbanen. Den kan køre forholdsvis lang tid før den siger du skal overtage styringen, men et let tryk/ryk på rattet, så fortsætter den med at styre kørslen.
Det er nok den fartpilot som fungerer allerbedst, og den kan selvfølgelig slås fra hvis man ikke ønsker at køre med den. Men den fungerer virkelig godt i kø-kørsel og på motorvej, mens den i byerne godt kan have det lidt svært (det har de alle dog uanset mærke). Så den kan helt klart anbefales at køre med som en del af din normale kørestil, og selv i meget kraftig regnvejr bliver den ikke udfordret.
Teknikken
Når vi snakker om teknikken i Volvo S60, er det lidt som om vi snakker om en bil der er længere ude i fremtiden end de fleste andre bilfabrikanter.
Infotainmentsystemet er det samme som de andre Volvo modeller, og kendes ved den store lodrette skærm. Sætter du bilen i bakgear ændres skærmen til at kamera, hvor kvaliteten af billedet her er super skarp! Bakkamera i biler kan ofte opleves sløret eller ikke så skarpe, men i S60 står det kniv skarpt med de hjælpemidler du har behov for.
Når du roder rundt i menuerne, er det også super hurtigt og meget intuitivt. Det går stærkt, og det er super nemt at finde rundt i. Faktisk føles det som om, at du roder rundt med en smartphone af nyeste model. Det er logisk sat op, giver mening og fungerer bare. Det er derudover også rigtig nemt at lære at kende, når du ikke har prøvet det før.
Navigationen er også ganske udemærket og nemt at sætte op. Men når du kører kunne stemmen godt optimeres – f.eks når der fortælles “at der er 300 meter” til næste ændring, så udtales tallet næsten på tysk (drei-hundred metre). Hmm….
Under hjelmen
Ude i den store brede og lange front, finder du motoren. Det er i en Volvo S60 T5 R-Design en 4-cylindret benzin motor, som yder 250 hestekræfter og 350 Nm.
Motoren er koblet sammen med en 8-trins automatgearkasse, som skifter upåklageligt. Men hvis du giver bilen pedal, så render den langt ud i omdrejninger, taber trækkraft og kobler nærmest ud mellem gearskiftene, i stedet for at lave en glidende overgang under disse belastninger. Det er synd.
Bilen er oplyst til at køre omkring 13 kilometer på literen, og det passer meget godt med hvad vi fik den til at køre under testugen. Du skal dog regne dig frem til hvad forbruget er, da der i displayet er oplyst hvad den bruger af liter pr. 100 km, og ikke hvad forbruget er i kilometer pr. liter.
Tophastigheden sættes ind ved 240 kilometer i timen, men så højt kom vi slet ikke op i nærheden af. Bilen er en flyder, en cruiser og med lidt skub hvis du skal bruge lidt overskud. Men ellers snakker vi lave omdrejninger og komfort, fremfor sport og underholdning.
Men bilen opleves dog ikke så hurtig som den er. Det er meget nemt at køre mere end det tilladte, fordi at du slet ikke opdager det. Fartfornemmelsen er næsten ikke eksisterende bag rattet, og kører du 90 føles det som om du kører 60 mv.
Tiden fra 0-100 er oplyst til 6.5 sekunder, men vi kunne på ingen måde få den til at klare sprinten på denne tid. Vi lå mere i nærheden af 7-8 sekunder, uanset hvordan vi forsøgte at sætte i gang. Og det er trods at bilen har en køreklar vægt på “kun” 1677 kilo. Accelerationen føles mere markant i f.eks Kia ProCeed GT, som er den senest bil vi ellers har testet.
De Tørre Tal
Mærke/Model: Volvo S60 Sedan T5 aut. R-Design
Motor: 4-cylindret benzinmotor med turbo
Gearkasse: 8-trins automatgearkasse
HK: 250 hk
Moment: 350 Nm (ved 1.800-4.800 omdr./min)
0-100 km/t: 6,5 sek. (Oplyst)
Topfart: 240 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm): 13,5 km/l (Ved blandet kørsel)
Pris: Starter fra 547.873 kr. (Specialpris) Testbil m. udstyr 644.952 kr.