Det er blevet sommer over Danmark, og solen står højt på himlen. Et glastag i bilen, gør kabinen lys og lækker. Det har denne uges testbil dog ikke installeret, så vi må nøjes med sort sporty himmel, over de lækre lædersæder.

I denne uge står testen nemlig på Kia ProCeed GT, som er en ‘Shooting-brake’ designet stationcar, fra den koreanske bilfabrik. Et mærke som gennem de seneste år, virkelig er kommet efter det hvad angår design, pris og kvalitetsfornemmelse.

Teknikken

Når du åbner døren til Kia ProCeed GT, opleves den ret tung. Det giver en fornemmelse af kvalitet, fordi lyden når du åbner og lukker også lyder ret luksuriøs. Inde i kabinen bliver du mødt af lædersæder både foran og bag, som er beklædt med Alcantara, så du ikke får svedt eller frosset bagenden af, på en sommerdag eller kold vintermorgen.

Overalt i kabinen er der mere læder. Og det er matchet op med røde syninger i kanterne. Kabinen har generelt et fedt design hvorend du kigger rundt. Læderet går også igen på rattet, som er tyndt og sportsligt med flad bund og multifunktionsknapper. Bagpå sidder to alu-look pedaler, til at skifte gear med på den automatiske gearkasse.

Inden du starter bilen op, sætter du gerne tænding på, for at få din telefon til at være koblet op med bilen. Det fungerer heldigvis meget nemt og gnidningsfrit, og menuerne er ret nemme at finde rundt i. Dog savner vi lidt en fysisk ‘telefon’ knap, for at tilgå den del hurtigt, men finder den desværre kun efter lidt klik, inde i diverse menuer. Men nu er den sat op, og vi er klar til at høre motoren.

Døren lukkes, og pludselig går det op for os, hvor godt lydisoleret bilen er. Der kommer minimal støj udefra, ja faktisk nærmest intet, og når motoren startes kan du næsten kun høre lyden fra bagpotterne. Der sidder en i hver side, som giver en fin lille lyd, som forstærkes hvis bilen sættes i ‘Sport’. Lyden forsvinder dog næsten helt, når du sætter i gang og kører roligt rundt, men er samtidig ret markant, hvis du giver bilen lidt at leve af. På motorvej kan du dog konstant høre denne ‘brummen’, som for nogle personer måske kunne være fedt at slå helt fra. Det kan man dog ikke.

Og når først du har kørt den varm, så begynder den at lave små prutter. Det er dog ikke i samme omfang som vi kender det fra andre GTI-biler af tyske mærker (primært), men lidt knald kan den dog godt lave.

Når først bilen er varm, hvæser den også godt ud bag bagpotterne. Men det er lidt som om, at gearkassen ikke helt kan følge med. Fra 0 begynder bilen at være lidt i tvivl om hvordan man vil sætte i gang, og pumper du lidt på gassen fornemmer vi at bilen vil give dig en form for “launch control” start med masser af power.

Første gear føles lidt som om at bilen bruger ekstra mange kræfter på at komme i gang, mens anden og tredje gear følger trop ved at sætte bilen op i høj fart ganske hurtigt.

De resterende gear føles dog ikke så vilde igen, men under hjelmen findes også “kun” en 1,6-liters turbomotor med 204 hestekræfter og 265 Nm, hvor den godt kunne havde brugt lidt ekstra. Samtidig bidrager den utroligt gode komfort fra de store lædersæder og den markante lydisolering til, at fartfornemmelsen ikke virker voldsom – og det er altså kun noget vi kender fra andre markant dyrere biler, i et helt andet segment!

Gearkassen fungerer ellers upåklageligt, gennem de syv automatiske fremadgående gear. Smider du bilen i bakgear, så omdannes den store skærm i midterkonsollen til et bakkamera, som har en rigtig fin opløsning, med hjælpestreger så du nemt kan parkere. Og hvad angår udsyn bagtil, så må du indfinde dig med et stærkt begrænset udsyn gennem bagruden, fordi bilens design jo er meget coupé formet. Mere om det i det kommende afsnit.

Styretøjet er fantastisk. Det reagerer ultra hurtigt, og man kan tydeligt mærke ved hurtige spontane udsving, at den aktive undervogn sørger for at hjælpe med til at gøre bilen retningsstabil igen, hvis du skulle havde været i  gang med at “danse” med den.

Undervognen er fast i sving, men tager blødt imod bump. Det gør at du ikke føler nogen krængning når du kører i kurver, og hvis du befinder dig på en vej med ujævnt underlag, så sidder du heller ikke og hopper rundt i sædet. En virkelig fed afstemt undervogn, der heller ikke føles for hård overhovedet.

Designet

Når du kigger på den nye Kia ProCeed GT, så er bilens design noget af det første man kommenterer på. Den vender blikke i trafikken og så er den prydet med alt det gode fra en sand GTI. Den har store fælge, røde bremsekalibre, LED lys, sportslige kofangere, diffuser bagpå, stor tagspoiler og masser af sportslige detaljer.

Fronten har arvet designlinjerne fra den store hardcore Kia Stinger, mens der fra b-stolpen og ned til bagenden går en fin bue, der gør den meget coupé formet. Nærmest som en “Shooting Brake”. Og hvad netop dette angår, så betyder bilens taglinjedesign, at der på bagsædet ikke helt er plads til alt for store voksne mennesker, da hovedet vil støde mod taget. Derudover ligner bagagerummet at det kan rumme en masse, men fordi at linjen går så lavt, så kan der ikke stables meget i højden. Derudover er der en længere række aflægningsmuligheder under gulvet i bagagerummet, til mindre effekter.
Derudover har du inde fra kabinen et nedsat udsyn ud af bagruden – men alt dette ved du jo godt, for ellers havde du valgt den ordinære Kia Ceed stationcar.

Bag på bilen er det her, at de fleste kommentarer lander. De store frække baglygter har et design, som går hen over hele bilens bredde. Og flere kommenterer på, at den minder om en Porsche Panamera Sport Turismo, og det ses også flere steder i andre anmeldelser af bilen. Vi synes at det passer rigtig godt til bilen, og er noget der er med til at gøre den ekstra attraktiv!

Helhedsfølelsen

Det er nok ikke en Kia ProCeed GT de fleste ville kigge efter, hvis de skulle ud og købe sig en GTI bil. Og om man helt kan kalde den en GTI, er vi ikke helt sikre på. Men der er rigtig mange ting ved den, som føles som en GTI. Ikke mindst gad vi godt havde haft bilen med på en bane, da den styrer og kører rigtig fedt. Det nåede vi desværre dog ikke at få arrangeret.

Derudover føles bilen ret komplet, hvis du vil have en sportslig bil som samtidig har rigtig god plads. I kabinen føles bilen ret bred, og der er masser af knæ og benplads, og tilmed er sportssæderne ikke alt for smalle, så det ikke kun er små personer der sidder godt i dem. Det kan dog opleves at være en smule svært at komme ud af bilen fra sædet, men det kender vi også fra andre biler med sportssæder og lav indstigning.

Kia ProCeed GT skal vælges med automatgear, da manuelt gear får en del kritik. 0-100 tiden klares på 7,5 sekunder, mens topfarten sættes ind ved 225 km/t.

Kvalitetsfornemmelsen i bilen er rigtig høj, og bilen føles på ingen måde plastik eller billig. Designet er fedt, og der er masser af fede detaljer alle steder.

Prisen er også ganske fin, hvor en model som denne starter på lige omkring 280.000 kroner. Testbilen er dog en anelse dyrere, og lander på 379.996 kroner, hvor der er ekstraudstyr på små 17.000 kroner.

Og så fik vi den til at køre længere på literen i testeugen, end den er opgivet til ved blandet kørsel. Og det sker altså ikke ret tit. Det plejer altid at være modsat! Men bilen er opgivet til at køre 13,9 km/l ved blandet kørsel, men i testeugen var vi helt oppe på over 17 km/l. Dét er værd at tage med, for en 1.900 kilos tung stationcar.

De Tørre Tal
Mærke/Model: Kia ProCeed GT
Motor:  1,6-liters turboladet benzinmotor
Gearkasse: 7-trins DCT automatgearkasse
HK: 204 hk (ved 6.000 omdr./min)
Moment: 265 Nm (ved 1.500-4.500 omdr./min)
0-100 km/t: 7,5 sek.
Topfart: 225 km/t
Km/l (opgivet forbrug EU-norm): 13.9 km/l (Ved blandet kørsel)
Pris: Starter fra 279.999 kr. Testbil m. udstyr 379.996 kr.

[g-gallery gid=”130481″]