Hjem » Biltest » Biltest: VW Golf GTI
VW Golf GTI

Biltest: VW Golf GTI

Den syvende generation VW Golf GTI er et mesterligt kompromis mellem sport og komfort, men mangler alligevel lidt arrigskab for at blive ligeså underholdende som Ford Focus ST.

Selvom VW Golf GTI har syv ældre søskende, og lanceringen af den første Golf GTI i 1975 efterhånden er meget længe siden, så er der alligevel blevet gjort plads til nostalgi og detaljer fra alderspræsidenten i den yngste brormand. Selvom designet naturligvis er moderne med blødere linjer, så finder du i kabinen hilsener til den første Golf, der lagde navn til GTI-betegnelsen. Det ternede sædebetræk og gearknoppen formet som en golfbold er de mest iøjnefaldende. Og det klæder den faktisk, den nye GTI, at den ved, hvor den kommer fra.

Når vi kommer til teknikken, er det naturligvis en helt anden historie. Her blegner den første GTI’s 110 hestekræfter fra 1,8 liter noget ift. den nyeste ‘hot hatch’ fra Wolfsburg, og dens 230 hestekræfter fra en turboladet benzinmotor i Performance-trim, som denne uges testbil er udstyret med. Performance-pakken dækker over: Elektro-mekanisk spær, 15mm. sænkning, 10 ekstra hestekræfter samt større bremser for og bag.

Sport vs. komfort
Den ideelle Golf GTI findes i et nøje afmålt blandingsforhold mellem sport og komfort. Den syvende GTI med performance-pakken er netop dette. Undervognen er fast, uden at være hård. Motoren er kraftfuld, uden at skulle prygles, for at levere, og designet adskiller sig lidt fra en almindelig Golf, uden at ligne en statist fra en Fast & Furious film. Opskriften er hældt i tanken, og den føles himmelsk bag rattet!

De mindre turbo-og kompressorladede motorer fra VAG har normalt tabt pusten i de højere omdrejningslag. Turbotrykket har ikke leveret hestekræfter til at kunne matche det nyrehug, som kompressoren stod for. Måske er det derfor, at VAG har valgt kun at have ét respiratorapparat på Golfen, nemlig en turbo.

Det betyder, at der ikke er nogen astmatendenser i GTI’ens højere omdrejningslag og den to-liters motor med 230 hestekræfter, trækker fint til det røde felt ved 7.000 rpm. Det er ikke ligeså dramatisk, eksplosivt og latterfremkaldende som i en Ford Focus ST. På papiret er de to da også lige hurtige fra 0-100 km/t. (6,5 sek. (6,4 sek. i performance-trim)). den 6.-trins gearkasse er præcis og letgående.

Syvende generation er også den første til at få et såkaldt variabelt styretøj, som vi kender det fra bl.a. Ford Focus ST. Det betyder, at styreudslaget, ved samme forøgelse af ratudslaget, bliver større og større, jo mere du drejer. Det betyder, at der kun er 2,1 ratomgange fra lås til lås. Det er ca. en hel omgang mindre end i en almindelig bil.

Performance-pakken tildeler ydermere vigtige point i vognbogen over køreegenskaber til Golfen! Det elektromekaniske spærredifferentiale giver Golfen masser af greb, og det giver stor selvtillid bag rattet, når højre pedal er i gulvtæppet.

Det betyder, at du kan gå tidligt på gassen ud ad kurverne uden straks at blive skudt i fugleflugt mod nærmeste grøft eller lygtepæl i modsatte vejbane grundet et spindende forhjul. Det sparer dig ikke blot for en ubehagelig oplevelse, men også det lidet flatterende lagenlook, krydret med en spand koldsved, der normalt følger en fugleflugtssimulering.

Klassisk Golf-kabine
Kabinen er den lækreste blandt konkurrenterne med gode materialer og en god førerposition med mulighed for at trække rattet langt tilbage.

De ternede sæder er dybe, faste og holder godt fast, også når du udnytter grebet fra spærredifferentialet og Dunlopgummiet.

Du får en 5,8″ touchskærm som standardudstyr, hvor du blandt andet kan indstille speederrespons og styretøjets vægtning. Du kan opsætte din egen kørerprofil, eller vælge mellem Eco, Normal og Sport.

Vi synes
Syvende generation af Golf GTI med Performance-pakken er den mest helstøbte GTI til salg lige nu. Den er ikke helt så sjov, og vil ikke fremkalde samme smil hos dig og dine medpassagerer som Ford Focus ST. Til gengæld får du det spær, som Ford skulle have leveret til ST’eren, og du får en samlet pakkeløsning, hvor Golfen er foran på point i kabinedesign og kvalitet. Men du skal købe din Golf GTI med Performance-pakken til 20.000 kr. ekstra!

DSG-gear er selvfølgelig også muligt at tilvælge. Skal der stå DSG-gear på slutsedlen, skal du medbringe yderligere 25.000,-.

De Tørre Tal:

Mærke/Model: Volkswagen Golf GTI
Motor: 2.0-liters R4 Turbo
Gearkasse: 6.- trins manuel
HK: 230
Moment: 350 nm. /1500-4600 rpm.
0-100 km/t: 6,4 sek.
Topfart: 250 km/t.
Km/l: 16,7 km/l (oplyst forbrug)

Pris: 483.696,-

Ekstraudstyr:  Bi-xenon-lys (21.890 kr.), 18″ Austin-letmetalfælge 225/40 R 18 (12.650 kr.), Oryk hvid perkemorseffekt (14.999 kr.)

Samlet pris: 533.235,-

 

 

T

Tjek også

Ford Fiesta ST

Biltest: Ford Fiesta ST2 – Bedste GTI lige nu?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *