Hjem » Biltest » Biltest: Alfa Romeo Mito
Fredagstræf: Sæsonstart i Glostrup 1

Biltest: Alfa Romeo Mito

Her er en fotoserie af den nye Alfa Romeo MITO.

Modellen jeg fik stillet til rådighed havde en 1.4 benzin motor.
Det lyder ikke af meget, men med en lille turbo yder den 155 HK. Det er noget der kan mærkes i den lille italiener. Tophastigheden er 215 og fra 0-100 kan gøres på 8 sek.

 

Milano & Torino
Mange vil mene at MITO’en er afløseren til Alfa Romeo 147, men Alfa Romeo har lige afsløret nye billeder af den nye 147, så MITO er i en klasse for sig selv hos Alfa Romeo. Det meget specielle navn har også noget at sige. Bilen er designet i Milano og bygget i Torino og derfra har man så taget bogstaverne.

Designet af MITO’en er en smagssag. Da jeg først så den lille røde djævel, var der ikke meget smil på mine læber. Jeg syntes den var vildt grim. Men efter at have set en del på den nu, er jeg faktisk blevet ret vild med den. Mange vil dog sikkert stadig mene den er tude grim, men prøv at give den lidt tid.

Baglygterne er af LED, og ser rigtigt godt ud til den lille MITO. Og hvis man synes det er set før på en anden Alfa model, er man ikke helt forkert på den, de er nemlig fra den noget vildere ”storebror”, Alfa Romeo 8C Competizione.

Kombinationer og køreprogrammer

Kombinationen af design muligheder er kæmpe stor! Modellen som jeg fik stillet til rådighed, havde f.eks. en krom lygtekrans, som passer helt perfekt til den røde farve. Og er man ikke lige er til krom, er der 11 andre farver at vælge i mellem til sine lygtekranse. Dertil kommer valget af farven til sine sidespejle mm.
MITO’en kan indstilles i 3 forskellige køreprogrammer, da den er udstyret med Alfa Romeos DNA-system. Dynamic, Normal og All Weather.

”Dynamic” betyder at man får en hurtigere respons tid i motoren, da momentkurven ændres. Bedre kontrol af sideføringskræfterne og mindre indgriben fra VDC og ASR Electronic Q2*.

”Normal” siger lidt sig selv. Her er det bykørsel der står på programmet, alt er i standart indstilling.

”All weather” betyder, at så snart det er en smule vådt eller glat, er det en fordel at anvende dette program. Derved får du mere indgriben fra VDC og mindre ASR. Dette betyder du får bedre bremseegenskaber.

Nu havde jeg desværre kun mulighed for at køre bilen i byen, men hvis jeg havde haft muligheden for det, var den helt sikkert kommet på en bane. Når man ligger og kører rundt, kan man mærke der bare er så meget energi i den motor, og den skriger bare efter at blive fyret af på en bane med mange skarpe sving. Og modellen her, havde en 6-trins manuel gearkasse.

 

Priser
Prisen for den model jeg kørte, Alfa Romeo MITO 1.4 Distinctive, er i den tunge ende, set i forhold til dens nærmeste konkurrenter.
294.990 kr. må man slippe for den lille Alfa Romeo, men så får man også en speciel bil som skiller sig lige så meget ud som en Fiat 500 eller Mini Cooper.
Tak til Koch Biler i Århus for lån af bilen.

Testkører/Artikel: Søren Lykke
Foto: Søren Lykke

Teknisk boks

Alfa Romeo MITO 1.4 Distinctive, 6-trins manuel gear (155hk)
Karosseritype: Sportscoupe
Døre: 3
Siddepladser: 5 (2+3)
Cylindre: 4
HK/Moment: 155HK/230NM
Topfart: 215 Km/t
0-100: 8
Km/l: 15,4
Pris: 294.990 kr.
Udstyrspakker: Distinctive
Startpris: 269.990 kr.

Forhandler fakta

Lokaliseret: Vintervej 11, 8210 Århus V
Telefon: 8675 4600
Email:
mh@koch-biler.dk
Forhandler: Koch Biler Århus
Hjemmeside: Koch-Biler.dk

Tjek også

Ford Fiesta ST

Biltest: Ford Fiesta ST2 – Bedste GTI lige nu?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *